fredag 14 juni 2013

Idag handlar det inte om hundar.

Det kan väl passa med ett litet inlägg om en växt för en gångs skull?
Närmare bestämt om en pytteliten citrusplanta som reades på Liedl - den såg så ynklig ut att jag impulsköpte den och planterade den i en kruka på gården. Detta var för några veckor sedan.
Först hände ingenting.
Jag tyckte den såg förvånad ut.
Va?
Sol.
Regn.
Vind.
Vad gör jag nu?
Efter några dagars betänketid verkade den komma på att det här nog var ett bra tillfälle att växa lite. Det dök upp små, små ljusgröna skott mellan bladen (den hade inte så många) och de klena kvistarna som bladen satt på.
Det gick ju bra, verkade den tycka, så då la den in en högre växel. Plötsligt hade den massor av alldeles nya blad.
I går kväll när jag tittade till den upptäckte jag något minst sagt oväntat: knoppar!
Tre stycken, små och rosa.
Hur kan ett så litet citrusträd redan fundera på att bära frukt? Kan det verkligen vara nyttigt?




5 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vad glädjande.

Anonym sa...

Livsglädje :-)

eva s sa...

Härligt :)

desperat hemmafru sa...

Tja, bara du ser till att trädet inte blir befruktat vid så tidig ålder, så ska du se att det blir bra. Någon tonårsgraviditet vill man ju inte gärna uppmuntra... ;)

Jeanett Lemmeke sa...

Nyttigt för dig, och citrusfrukten är nog glad över sitt nya liv ;-)