söndag 24 juni 2012

Och så var det dag två (ursäkta långt inlägg, ni behöver inte läsa allt).

Jag börjar med att berätta litet om den tävlingshelg jag har upplevt som åskådare. Bland höjdpunkterna: en ung Afghantik som startade i klass 1. Det är inte ovanligt att människor går från afghan till kines, och jag kan tänka mig att det även kan gå åt andra hållet - här var en hund med ännu vackrare rörelser, ännu mer päls, ännu mer egensinne... Härligt att se. Glömde att fråga om jag fick lägga upp bild på bloggen, sorry...
Sedan var det två oerhört duktiga norskor, den ena hade en extraliten dvärgpinscher, den andra en vit pumi, de sopade mattan med med resten av oss i freestyle klass 2. (De hade väl antagligen vunnit även klass tre med sina långa, väl genomförda, roliga och vackra program.)

För vår egen del får vi väl konstatera att vi inte lyckades nå ett enda av våra uppsatta mål.
När det sker brukar jag börja med att fråga mig ifall målet var orealistiskt. Svaret måste bli nej. Nemi har tagit uppflyttningspoäng i båda sina klasser tidigare, och Zelda var bara några tiondelar ifrån när det gick som bäst.
Så om målet är realistiskt men man ändå inte tar sig dit så måste det finnas en orsak som går att åtgärda.
Här är några tankar:
Igår var det till min stora överraskning Nemi som strejkade i freestylen. Hon gick visserligen snällt in på banan, men sedan ville hon inte alls, så vi bröt. Det är ju ingen mening med att stå och be hunden göra ngt som den inte gör, och det får absolut inte bli en vana. Så jag hoppade till ett moment som hon tycker är kul, det gjorde hon, och där slutade vi. Där får jag för mitt högmod, jag som inte trodde att Nemi kunde ha en dålig dag. Det kan hon.
Zelda som gjort första halvan av sitt program perfekt i godisklassen i förrgår missade det det mesta igår, däremot satte vi andra halvan klockrent, inklusive snurr, snurr, buga på slutet. Inget uppflytt, förstås, men positiva domarkommentarer om det som fungerade. I HTM missade hon uppflytt med 0,2 poäng, även det beroende på att hon inte var riktigt med från början.

Så nu kommer vi in i en ny träningsfas. Vi har musiken. Vi har programmen. Vi behöver inte lära oss några nya trick just nu, allt är inövat. Det jag tror att vi behöver bli bättre på är förberedelserna. Hur ska vi värma upp? Hur ska vi hålla koncentrationen uppe medan vi väntar på att det ska bli vår tur? Hur mycket/litet ska vi träna dagarna/veckan innan? En del hundar går bäst om de påminns dagligen om vad de ska göra, andra fungerar bäst om de inte har fått träna på en vecka. Hur mycket frukost ska hundarna ha? Är det bra att de är litet hungriga, eller blir det en stressfaktor (de brukar få sitt färskfoder på morgonen)?

Just nu blir således utmaningen att kunna hitta och bibehålla rätt energinivå och attityd hos hundarna. i Zeldas fall är energitjuven huvudsakligen rädsla - Afghanen såg exempelvis oerhört misstänkt ut, och då går energin till att bevaka den och att vara beredd att fly för livet. I det läget blir fotgående nedprioriterat.
Lyckligtvis satt Afganen intill oss, så Zelda hann upptäcka att den faktiskt inte var farlig, så det har vi förhoppningsvis med oss till nästa gång.

En annan lärdom: ha med ett tält! Första dagen blev stekhet, andra dagen duggade det litet i början av tävligen. Nu, idag, ska jag ta fram tältet jag köpte för några veckor sedan men inte tog med eftersom jag mest hade trott att det skulle vara bra att ha vid regn, och att vi inte har hunnit vänja hundarna (Zelda gillar inte ljudet av  fladdrande tältväv) och att jag redan hade så mycket att bära... Nu ska tältet bli en skyddad plats för vila och avspänning så att hundarna förhoppningsvis kan koppla av i lugn och ro.

Nästa försök blir 14/7, i Jönköping.

10 kommentarer:

Humlespunk sa...

Vad mycket matnyttigt du fick med dig hem från den tävlingen! Ibland lär man sig som mest när det går som "minst bra".
Hade varit kul att se ert tävlingsprogram, jag får väl besöka någon av tävlingarna framöver :)

Pst! Är det du som fastnat på film här måhända? (Vid 0,50 ungefär)

Humlespunk sa...

Ha ha, missade länken. Här: http://kennelitslike.wordpress.com/2012/06/23/film-david-tagit-ytterligare-uppflyttningspoang/

Unknown sa...

Hej! Jo, det är jag som promenerar förbi, såg inte att ngn satt o filmade... Detta måste vara precis innan eller efter Nemis klass 2 start...
Kom och delta, vettja!
Såhär gör du: Anmäler båda hundarna till klass ett, och sedan anmäler ni er även till 6+. Tävlingarna hittar du om du googlar på Hundaktiv.
Välkommen!

Karin och bostonbrudarna sa...

Precis som du själv är inne på och Humlespunk säger så lär man sig otroligt mycket när det inte går bra. Då brukar jag gå in i analyze fase och se saker och ta till mig sånt jag inte skulle gjort annars. För vår del har det resulterat i att Luna (som är känsligast i tävlingsmiljön) inte får särskilt mycket frukost innan tävling, vi har våra uppvärmningrutiner som hon känner igen, som bondar oss och laddar, att jag väljer vilka tävlingar jag anmäler oss till , eftersom jag vet hur störningskänslig hon är, så väljer jag bort de största tävlingarna. Ni kommer att nå era mål, det är jag övertygad om!!!!

Britt Marie o Rudi sa...

Mmmm...mycket att tänka på. Så klart ni kommer igen och snart står på prispallen!
När jag kollar resulstatlistan ser jag att ni var tre ekipage på samma poäng i HtM 1, men bara en av er blev uppflyttad...vad är förklaringen till det?

Unknown sa...

Till Britt-Marie: oroa dig inte, det har inte blivit fel! Man måste ha minst 7,5 poäng i snitt (mellan domarna) på alla tre bedömningsgrunderna för uppflytt. Zelda och jag fick rätt bra poäng för följsamheten till musiken och programmets planering, men sämre på genomförandet (helt riktigt, hon var ur position ganska länge i början). Så därför kan någon annan som fått litet bättre på genomförandet men sämre på de andra två få samma poäng och även uppflytt.

Britt Marie o Rudi sa...

OK, då förstår jag. Det ser ju onekligen lite märkligt ut för en som inte är så insatt i poängberäkningen :-)

Olga da Polga sa...

oj vad mycket som hände! (eller inte hände beroende på hur man ser det ... )
Ni är så proffsiga tycker iallafall jag :-)

Anonym sa...

Fråga från okunnig: Du skriver att Zelda bevakar afganen för att hinna springa iväg om den skulle anfalla. Kan man på något sätt avbryta Zeldas fokus på afganen, och sas få henne på bättre tankar?

Unknown sa...

Javisst måste Zelda fokusera om när hon blir rädd, det jobbar vi med kontinuerligt, men det är lättare sagt än gjort. Med afghanen var det idealiskt - den kom och gick i närheten av oss, tittade aldrig åt vårt håll, och då blev det lättare och lättare att inte bry sig om den.