fredag 22 juni 2012

Morgondagens inlägg redan i kväll!

Här ser ni två helt utslagna hundar:

Vi har först kört HTM. Zelda var distraherad och hängde inte riktigt med, och Nemis musik fungerade inte så vi fick köra med den oklippta versionen via nätet. Det blev en väldigt lång väntetid innan allt blev klart, och vi har inte tillräckligt med rutin för att hålla koncentrationen uppe i sådana situationer. Så det blev inget uppflytt idag. Sedan var det freestyledags. Nemi var sig inte riktigt lik, det gick långsamt och litet segt - värmen??? När det sedan drog ihop sig till Zeldas tur ville hon inte alls. Hon ville inte ens komma ut ur buren, hon bara la sig och tryckte längst in, såhär såg det ut:


Budskapet var tydligt: tävla just nu? Nej, det vill jag inte. Jag vill faktiskt inte alls, så därför tänker jag ligga kvar här.
Så jag som var ombytt och klar fick fick stryka oss, speakern tog det med humor och meddelade att divan vägrade att lämna logen... Så så gick det med det.
Sedan avslutades dagen med en godisklass som vi också ställde upp i. Då var Zelda plötsligt på humör igen, så vi körde första delen av programmet, vilket gick alldeles utmärkt. Hon var glad igen, och fick domarens inofficiella specialpris för sin insats. 
Hoppas det bådar gott för morgondagen.
Jag undrar förstås VAD det var som fick Zelda att plötsligt tappa lusten. Ett ljud? En annan hund? Något annat?  Frustrerande med frågor det inte går att få svar på. 
Nu ska vi i alla fall ut på en liten kvällspromenad ifall jag kan få liv i de små, sedan ska vi sova, och i morgon ska vi testa en gång till.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Dessa fantastiska härliga hundar med egna viljor.

Anna Bilbo & Gimli sa...

När Gimli rusade till buren på våra agility kurs så började jag oxå fundera på om det var någon hund, lukt eller person på kursen han inte gillade för sen hemma med liknande hinder gör han inte så... Inte lätt jämt att förstå men känns ibland som man bara får accepter och gå vidare, hundar som inte vill bli mutade till arbete går inte att tvinga ;)
Både Zelda och Nemi är underbara!! Fortsätter min kines saknad!!

Anonym sa...

Alla har vi väl bättre och sämre dagar, varför då inte hundar? Faktiskt fint av dig att respektera hundens vilja.

Unknown sa...

Till Maria: jag kan inte påstå att jag hade något val - jag kunde möjligen ha släpat ut henne ur buren med våld, men när Zelda inte vill göra någonting då gör hon det inte. Hon hade sprungit raka vägen tillbaka in i buren så snart jag hade släppt henne, och sedan hade det tagit lång tid att bygga upp hennes förtroende för mig igen. Så vår träning och tävling sker på hennes villkor eller inte alls...

Anonym sa...

Jo faktiskt det är sant :) Jag har bara sett alltför många gånger både hästar och hundar på olika typ av utställningar och tävlingar,där de blivit ungefär tvingade till att prestera mot sin vilja. Det syns på långt håll att "redskapet" är inte med och efteråt skäller och skyller "idrottaren" på sin "redskap" för sina dåliga poäng.

Jag kanske har blivit gammal, när jag tänker att nuförtiden handlar det för ofta om ett redskapssport istället för samarbete. Detta kan man ju förmodligen inte göra när det gäller freestyle - lyckligtvis.

Men från vägg till annat - otroligt vackra päls både Nemi och Zelda har. Skimrande! Måste kännas härligt mot handen.

20tassar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin och bostonbrudarna sa...

Heja, heja! Under den tid jag tävlat med mina hundar, som ju också är av icke arbetande ras, har jag verkligen lärt mig betydelsen av att först och främst tänka vår glädje tillsammans och strunta i poängen. Precis som du skriver är förtroendet oss emellan prio ett! Jag har kommit sist sååå många gånger, men varje tävling är en del av resan och rätt som det är händer det!!!!

Ewa Ivarsson sa...

Det skall ju vara roligt för båda o du är lyhörd inför dina små darlings.. det är den finaste respekten man kan visa dessa fantasiska djur! Ha en fortsatt skön midsommarhelg!