onsdag 6 juni 2012

Vad kostar det att ha hund?

Det fanns en rolig blogg där en hundägare skrev upp alla kostnader hon hade för sina hundar - allt från försäkringar till bajspåsar - som jag inte hittar längre.
Det blev mer pengar än man kunde tro.
Jag har just anmält oss till en freestyle/HTM tävling i juli. Varje start kostar 150 kronor. Det är en dubbeltävling med freestyle både på fm o em (där tog Zelda uppflyttningspoäng i klass ett förra året, jag var väldigt glad och stolt). Båda hundarna är anmälda till FS x 2, och så testar vi HTM igen. Det blir sex starter, 900 kronor.
Dyrt eller billigt?
Om hundarna hade varit hästar och vi hade åkt iväg för att tävla hade det blivit mycket dyrare. Väldigt mycket dyrare. Om vi hade stannat hemma hade vi sparat 900 kr + hyra av bil + övernattning + kostnaden för det lilla linnet som Nemi ska ha när vi kör vårt gymprogram.
Så slutsatsen blir väl att det inte är gratis att ägna sig åt freestyle, men att det det inte är så dyrt med tanke på vad vi får för pengarna: välordnade tävlingar som ofta arrangeras av duktiga ungdomar som är värda varenda öre de drar in! (Även vuxna arrangörer är förstås mycket uppskattade - utan tävlingsarrangörer kan sporten ju inte växa och utvecklas.)
Så tack, jag betalar mina anmälningsavgifter med glädje, det är ju detta som är mitt sommarnöje! (Sommarstället är sålt, jag åker inte på någon utlandssemester, spelar inte golf, har varken båt eller hus med renoveringsbehov.)

10 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Jag var inne på den bloggen för inte alls länge sedan! Kan jag ha hittat den via Olgadapolga? Hur som helst, att ha hund är inte gratis. Men vad man ägnar sin fritid åt så kostar det (förutom att läsa biblioteksböcker som man lämnar tillbaka i tid då...). Jag tycker att det verkar vara värt varenda öre och mer där till! Vi ser verkligen fram emot att få följa er framfart i sommar. :-)

Britt Marie o Rudi sa...

Det är Sofies blogg http://maysan-astrid.blogspot.se/ som ni läst. Sofie, som drabbats så hårt när det gäller hundarna de senaste månaderna.

desperat hemmafru sa...

Stämmer! Har varit inne och kollat. Två hundänglar på bara ett par månader. Hu.

Unknown sa...

Stackars Sofie. Men nej, det var inte hennes blogg jag tänkte på, utan en där varje inlägg bara var en rapport om vart pengarna hade gått (ofta med foto av hundmatssäckar, nya koppel m.m....

Puppans matte sa...

Visst kan 900:- och lite till för en helg låta mycket, men slår man ut det på årets alla dagar och dygnets alla timmar och tänker på hur mycket gratis glädje och friskvård hundarna ger så tror jag få hobbies kostar mindre.

eva s sa...

Det är roligt med hund och jag är glad när jag kan unna mig att vara med på kurser och tävlingar med mina älskade hundar. Det är toppen att vara med djur : )

Jeanette sa...

Jämförelse med en kryssningshelg, spaweekend mm så är din helg billig, sund, rolig och otroligt berikande:)

ej hundägare sa...

Har man inte pengar i överflöd får man ju prioritera... Blev mycket nyfiken på Nemis linne :-) Gissar att hon är superfin i det.

Unknown sa...

Nemis linne finns inte än, men det är beställt - svart och cerise, som mina kläder....

Pennys matte sa...

Jag tror att första året var riktigt riktigt dyrt med inköp av hund, försäkring och extra veterinärbesök, utrustning, klippmaskiner etc. Men numera tänker jag inte på de normala utgifter som vi har och räknar med. Hunden är den enda lyx vi har och hon är värd varenda krona för den glädje vi upplever varje dag.