lördag 13 augusti 2011

Åsa, din hund visar tänderna.

En god vän som varit mycket hundrädd men som nu har vant sig vid hundarna klagade härom dan:
"Åsa, din hund visar tänderna mot mig."
Jag gick runt bordet för att se vad som pågick och såg det här:

Det var varmt, och Zelda hade ställt sig intill kompisen för att få en liten klapp. Han hade ingen aning om att det är skillnad mellan en hund som visar tänderna i överkäken och en där vi ser underkäkens gaddar.
Så han blev rädd, alldeles i onödan, och jag blev förvånad. Tänk att det kan vara så svårt att förstå hur hundrädda/hundovana uppfattar våra hundar.

3 kommentarer:

Olga da Polga sa...

oj ... vissa saker tar man ofta för givet. Vilken tur att du kunde förklara skillnaden för din vän. Så jobbigt det måste vara annars att alltid tro att hundar är arga när de flämtar!

Min Elsa skrattar när hon träffar folk och hundar. Hon rynkar ihop hela näsan, men stryker öronen bakåt å slätar ut ansiktet, hukar så rumpan blir högre och viftar med svansen. Många tror hon är på väg att göra ett utfall och är farlig. Jag kan förstå att det är svårt för en hundovan/ hundrädd att se att det är ett väldigt inställsamt och vänligt beteende, men blir förvånad när många hundvana "hundkännare" också tror att hon är farlig

Unknown sa...

Ja det är inte alltid lätt att göra sig förstådd... Elsas storlek kanske också bidrar till att folk blir rädda...

Marie sa...

Vad hade han sagt om den här puffen då?