onsdag 3 augusti 2011

Utskälld - av matten...

Ungefär så här såg en liten pudel ut som Nemi skällde på igår. Jag tittade strängt på henne och sa ngt i stil med "Ööööö" (Jag menar "Nej, var tyst", vad Nemi tror att det betyder har jag ingen aning om, här glappar vår kommunikation betänkligt).
Hursomhelst vänder sig matten, en dam i ungefär min egen ålder, sig mot mig och säger:
"Du ska inte säga till din hund att vara tyst, varför ska hon inte få skälla om hon vill det?"
Och senare på tunnelbanan var det trångt, och Zelda stirrade på en man som var på väg att ramla av sitt säte, han svajade av och an. Plötsligt tittade han upp, fokuserade med viss möda på Zelda och skakade sedan på huvudet som om han inte var riktigt säker på om hon var på riktigt.
Mannens kompis la en ostadig hand på hans axel och sa:
"Ta det lugnt. Du kan döda den senare."
Livet i storstan...

14 kommentarer:

Ewa Ivarsson sa...

..... önskar du kunde se mig le... ibland är det inte bättre i skogarna i Tyresö.... märkliga hundar som bara vill "döda" min vänliga och nyfikna collie Maurice och mattar/hussar som fyar och hotar och drar i dessa "killers" koppel....och tittar argt på oss som bara passerar... ack ja att ha hund är en värld för sig....och kan du tänka dig att en lång yngling har två kineser, nakna, varav den ene säkert drömmer om att mörda Maurice.. vilken rasande liten hund det är... men som en av mina hundkompisar i skogen säger.. man får den hund man förtjänar eller...?? Det är inte alltid lätt att stävja skall etc i tid.. när det väl är igång är det ganska meningslöst att hojta och skälla...
Heja Neemi och Zelda med duktig matte!!
Hälsningar Ewa och Maurice i Tyresö

Anna Stigsdotter sa...

Roligt :-) Tack för trevlig blogg, som jag följt sedan jag läst din bok om Zelda. För andra gången! Nemis kusin, efter Simon och Diva hos Lohamra är nu i min ägo. Kanske kul för dig att veta!
Hälsningar från
Chali och Anna Stigsdotter

Unknown sa...

Till Ewa - Nemi skäller egentligen bara när hon är kopplad, och hon verkar mest vilja berätta att det kommer en suspekt hud. När hon är lös umgås hon mestadels belevat...
Det är mycket man inte förstår...

Unknown sa...

Till Anna: Välkommen! Kul, när flyttade den lille kusinen in?

Ewa Ivarsson sa...

... mmmm naturligt kanske att hundar beter sig belevat när de ej är i koppel.. det är ju deras naturliga sätt att umgås...men det går ju inte alltid att ha det så.. och Neemi har nog bra känselspröt..det är som med människor, inte alla man gillar som man möter.. men hundar har "friheten" att voica detta ha ha

Lyckopiller sa...

"smile"

Olga da Polga sa...

oj!!

Anna Stigsdotter sa...

Jag hämtade Chali hos Gerd den 15 juni. Hans kennelnamn är "Lohamras What a wonderful world" och det namnet stämmer med hans personlighet :-)

Unknown sa...

Till Anna!
Välkommen till puffpälsnördarnas skara - eller kanske har du redan en eller flera? (puffar altså)
Vill gärna höra mer om hur ni har det - det ser inte ut som om du har en blogg, eller?

becca & olga sa...

Nemen fy vad hemskt :S

Unknown sa...

Ja, vi steg av direkt.

Marie sa...

Hej Åsa! Jag mötte för inte så länge sen en schäfer med sin ägare och han (ägaren) visade tydligt missnöje redan på långt håll och precis när vi var jämsides så vände han sig mot sin hund (som stretade mot Qvittra) och sa: "Nej, du HAR fått mat!"

När vi gått förbi varandra och kommit en bit bort så vände han sig om och skrek några okvädingsord, hörde inte vilka.

Här är förresten några bilder på Qvittra: Bild 1 och Bild 2. Hon är inte så lätt att fotografera, för hon far hit o dit hela tiden :-)

Marie sa...

Bild 2 ska det förstås vara.

Unknown sa...

Till Marie: ja det är mycket folk vågar göra när man har en liten och ganska försvarslös hund. Sådant hände aldrig med min förra hund som var rejält respektingivande.
Tack för foton, kul att få se hur Qvittra ser ut nu - hon påminner mycket om Zelda. (Sötnos!)