fredag 12 augusti 2011

Operant träning.

Klickerträning är ofta operant, vilket betyder att man låter hunden själv klura ut vad den ska göra, och så klickar man för att berätta när den är på rätt spår.
Här ser ni hur Nemi och Zelda lär sig att snurra runt en gångstav, detta är andra gången vi prövar.
Nemi satte igång direkt, med Zelda fick jag först klicka för att hon närmade sig staven för att berätta för henne att det var den hon skulle fokusera på. Då prövade hon med att putta på den med nosen - inget klick - bita litet på den - inget klick - gå runt den - KLICK.
PS Ser ni att Nemi blir allt ljusare utom på svansen - så roligt om den fick behålla sin färg!

6 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Kul att se! Damerna väljer olika varv att gå i ser jag. Väljer de alltid samma?
Vi håller också på med det momentet men jag har inte noterat vilket håll Rudi föredrar. Måste kollas!

Unknown sa...

Jo, de fortsätter att gå som de började, såvitt jag förstår spelar det ingen roll (och vill man kan man ju lära in andra varvet som ett annat trick). Frågan är nu vad detta ska kallas...

Anonym sa...

jättekul, vad ni kan.
och Nemi tittar intresserat på Zelda

Linda sa...

hej!
fin blogg! första gången jag kikar in här och jag kommer definitivt återvända! kul läsning och fina bilder!

Mvh
Linda och nakenhunden Bertil :)

Fia sa...

Vad lätt det verkar med Nemi :)ni är jätteduktiga.
Hoppas vi ses på specialen.
/Fia

Unknown sa...

Jo, Nemi lär sig blixtsnabbt, och ger inte upp ifall det tar en liten stund att komma på vad hon ska göra. Med Zelda måste jag hitta myrstegen och belöna dem, annars ger hon upp och går och lägger sig i soffan. Vi kommer till specialen, om det inte ösregnar!