onsdag 17 augusti 2011

Nu börjar samarbetet på riktigt!

Till Zeldas nya program tänkte jag först att hon skulle hoppa upp på min rygg och snurra runt där. Det gick inte så bra att få henne att göra det, så istället började vi träna in att hon skulle sitta vackert, vilket verkade enklare.
I förrgår hoppade hon upp på ryggen och snurrade sedan runt innan jag hann säga "sitt" som hon gör innan hon sätter sig vackert.
Det är som om hon säger "Hördu, vi tar nog snurren i stället". Det här har jag läst om, men aldrig upplevt tidigare - det är ju hur kul som helst.
Och självklart gör vi som hon föreslår - nu blir det "snurr" framöver!
Bild: träning framför spegeln. Ganska svårt, som ni ser, särskilt om man ska filma samtidigt.

5 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Haha, vilken underbar liten film! Det gäller att vara påhittig på alla plan om man ska träna freestyle!
Kul att det går så bra med Zeldas nya program. Nästa tävling närmar sig väl med stora steg?

Olga da Polga sa...

Så givande och inspirerande att hon själv visar vilken övning hon vill att ni skall göra tillsammans! Och vilken tur att du är en lyhörd matte!
Det kommer nog bli ett väldigt lyckat "Zelda och Åsaprogram" denna gång tror jag ...

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Otroligt! Snart blir det omvända roller. Zelda tar kommandot med egna initiativ till trick. Undrar hur mycket hundarna minns av det de tränade på kursen.

becca & olga sa...

Oj vad duktig hon är!!! vad fränt att hon snurrar ett varv på din rygg :P

Unknown sa...

De som håller på med freestyle säger ibland att deras hundar kommer på egna nya trick. Antagligen underlättar det om man brukar träna operant, då är ju hunden van vid att ta initiativ och pröva sig fram, vilket ju är idealiskt för freestyle. Väldigt kul är det i alla fall, det blir ju ett mer jämlikt arbete om inte bara människan ska stå för alla ideer.
Till Maud: jag hade inte testat att ha hunden på ryggen innan lägret, säkert minns hundarna (Nemi flyger upp som en liten fjäril) hur vi startade. Sedan är det nog jag som ska försöka komma ihåg allt vi tränade/lärde oss och fortsätta att utveckla det.
Och uppmuntrande att ni tycker att det ser kul/intressant ut!