söndag 7 mars 2010

Heder åt uppfödarna!


Läser att en högt meriterad CC har visat sig vara bärare av anlaget för primär linsluxation (DNA-test). En annan, strålande vacker hund har visat sig ha knän som inte är helt hundraprocentiga. Den här informationen lägger uppfödarna upp på sina hemsidor, och två avelskarriärer tar tvärt slut.
Uppfödarna har investerat mängder av kärlek, tid och pengar för att få fram de här exeptionella hundarna som i sig själva är kärnfriska, men uppfödarna tar sitt ansvar för att framtida valpköpare ska få friskaste möjliga valp.
Heder åt dem!
Detta är för mig det tyngst vägande skälet att köpa en valp av en seriös uppfödare. Vem som helst kan korsa sin chihuahua med närmaste CC och hävda att valparna blir särskilt friska eftersom de är blandraser. Det är inte sant. Och när ser man att någon som säljer blandisar har gjort en lika omfattande hälsokontroll av föräldrarna som en seriös uppfödare av renrasiga hundar? För den enskilde uppfödaren är det en katastrof när en av kennelns stjärnor visar sig vara anlagsbärare för någon sjukdom, men den smällen tar de för att kunna garantrera sin valpköpare att deras nya hund inte kommer att drabbas av ärftliga sjukdomar.
Därmed inte sagt att jag har något emot blandisar, tvärsom, men uppfödaren måste ha tänkt igenom vilka raser som "passar ihop", och blandisvalparna ska förstås ha samma omsorgsfulla uppfödning som alla valpart för att få bästa möjlig start i livet.
(En av Zeldas jämnåriga bekanta är just en chihuahuakorsning vars ben enligt veterinärerna är för klena för hennes kropp - hon är redan opererad i flera omgångar, tragiskt både för hunden och hennes ägare.)

Bild: Hundöga med linsluxation - detta vill vi undvika. 2005 Dr David L Williams

18 kommentarer:

Koola Viola sa...

Att köpa valp av seriösa uppfödare är givet, oavsett om det är renrasigt eller blandras. Ansvarsfulla uppfödare är guld värda.

Minns svt-dokumentären "Ett renrasigt helvete" om hur vissa uppfödare mörkade sjukdomar hos sina renrasiga avelsdjur. Det är för mig avskyvärt och obegripligt.

Unknown sa...

Instämmer! I många länder är det tydligen inte alls självklart att låta undersöka sina avelshundar, och än mindre att dela med sig av resultaten. Här lär Sverige vara ett föregångsland vilket jag tycker att vi ska vara stolta över.
Och som KV säger ansvarsfulla uppfödare är guld värda! Och det är bara valpköparna som kan stödja de uppfödare som är kunniga och som ser till hundarnas bästa, och förstöra marknaden för de oseriösa genom att inte köpa deras valpar!

Anonym sa...

Du verkar ha fördomar mot folk som föder upp blandraser. Dåligt och snobbigt.

Unknown sa...

Jag har faktiskt aldrig sett en annons där en blandrasvalp - säg en schäfer/rottis - uppges ha friröntgade föräldrar. Detta är en självklarhet ifall man köper en schäfervalp eller en liten rottweiler från en kennel. Likaså alla chihuahuablandningar som säljs - inte ett ord om hur tikens och hanhundens hälsa undersöks innan parningen.
Det är möjligt att jag har fel men mitt intryck är att många som säljer blandrasvalpar inte lägger några pengar på att kontrollera för vare sig sjukdomar eller anlag som kan drabba senare generationer.
Min tidigare hund, en varghund/schäfer/labradorblandning visade sig t.ex. ha en medfödd skelettdefekt som gjorde att han fick ledproblem ffa. i armbågarna.

Unknown sa...

PS - sedan är det förstås så att vissa raser drabbas särskilt hårt av särskilda sjukdomar - en renrasig hund kan därmed vara mer utsatt, men å andra sidan bör uppfödaren ha goda kunskaper om vilka sjukdomar som finns "i rasen" och arbeta för att minska risken, som det ursprungliga inlägget handlade om. På så sätt kommer vi att få allt friskare hundar. En sjuk men renrasig hund kan ju föra sina sjukdomar vidare även till en blandrasvalp, särsikt om samma sjukdom finns i den andra rasen.

Britt Marie sa...

Hear, hear!

Ludde sa...

Vill bara säga att jag inte kommer från nån uppfödare. Min första matte råkade bara vända ryggen till, och sedan kom jag och mina nio syskon. Jag tänker nog inte vara med på några utställninger, och några tävlingar lär det nog inte heller bli. Däremot är jag väldigt duktig på att vara sällskapshund, och se till att husse och matte kommer ut på promenader varje dag.

Anonym sa...

Varför man föder upp blandrasvalpar
är enbart en fråga om pengar. Inga parningsavgifter,registreringar,
medlemskap i SKK, kontroller för att få registrera valparna, slippa
bli väckt kanske kl 9 en måndags-
morgon av kennelkonsulenter, som
alltid är trevliga och behövs, men
inte där dom skulle behövas. Om jag
med en liten ras skall låna en bra
frisk meritrerad hanhund så får jag
kanske betala 2.000 i språngavgift
sedan för att få intyg för att
registrera 2.000/valp registrera
500/valp, besiktiga,chippa vaccinera 700/valp, dolda felförsäkring 200/valp. Har jag då
4 valpar och jag bara säljer 1 valp
har jag 3 osålda p.g. av att jag är
noga med vart valparna hamnar, så
har jag inte tjänat en krona på den enda sålda valpen utan har fått
lägga ut pengar för att få lämna
bort den.
Sedan sitter man kvar med hanhundar
som man är livrädd att dom skall
bli "avelsmatadorer" hos någon
blandrasuppfödare och få kliva upp
på små lådor för att para t.ex
en Dansk-Svensk gårdshund.
Den lilla hunden som nu finns på
hundstallet Jack Russel-Chihuahua
motsvarade säkert inte köparens förväntningar. Sedan passar inte alla raser ihop beteendemässigt
en terrier är en terrier chihuahua
har ett helt annat beteende t.ex,
Uppfödare sedan 40 år,

Lyckopiller sa...

hej Åsa. Ett väldigt intressant ämne att ta upp.

det märks att de flesta har en åsikt om detta. Kram till dig och Zelda.

Lyckopiller sa...

Hej igen. Måste få ställa en fråga. Läste på en kennels blogg som hade varit på utställning i Usa att hon var förvånad över att de inte verkade gilla solarium för att de flesta hundar var så bleka ( de nakna förstås). Är det verkligen så att en del solar sina hundar i solarium innan de ställs ut?

Unknown sa...

Vi ska kanske hålla isär personer som föder upp blandraser systematiskt, och dem som råkar ha en företagsam tik (eller företagsamma grannhundar) och som då får en oplanerad kull...

Unknown sa...

Och beträffande solarier - jag läste också det inlägget, och blev lika paff... men de nakna hundarna blir ju mörkare på sommaren, precis som vi, och många tycker att deras hund är snyggare med mer färg, så det låter väl rimligt att man då sätter den i ett solarium...
Rasen slutar inte att överraska!
Och tack Jeanita för uppfödarperspektivet!

Anonym sa...

Efter att ha läst om solarier för CC så ringde jag min väninna Bibi som likson nsin dotter har varit
mycket framgångsrika med sina CC i
många år, nu har hon Chi och några CC-pensionärer. Dom mörka blå CC har tåligare hud och kan vistas i
solen längre, men skall ges möjlig-
het till skugga naturligtvis,
Många uppfödare låter sina blå sola
solarie under vintern för att dom
skall "hålla färgen".
Dom ljust rosa är däremot ömtåligare och dom som vill ha dom
fortsatt rosa får ha små overaller
på dom ute när solen skiner.
Jag undrar om det inte är samma risker för hundar som för människor
med att sola i solarie?
Alla hundar får under den mörka
årstiden lite järnbrist som brukar
visa sig på nospigmentet.
Själv brukar jag frysa in nässlor
med skaft och allt och mixa i maten
ett par gånger i veckan och lite
rå lever eller rå äggula en gång i
veckan.

desperat hemmafru sa...

Herregud vad mycket man inte vet! Jag tycker det känns jättebra med uppfödare som tar sitt ansvar. Sedan har jag svårt att acceptera att man sätter sin hund i solarium. Å andra sidan finns det ju många människor som helt frivilligt utsätter sig för samma risk, så det är ju svårt att säga vad som är rätt och fel.

Unknown sa...

Det verkar ju rimligt att tro att det är lika riskabelt för hundar som för människor att använda solarier, och hudcancer är ju en av de sjukdomar som drabbar nakna CC - därför rekommenderas kläder eller kräm med solskydd på sommaren...
Någon annan kanske vet mer om detta?

Anonym sa...

För ett par veckor sedan läste jag
på nätet att solkräm med hög solfaktor inte skyddade mot hudcanser utan bara mot att bli bränd av solen. Skall försöka leta
rätt på var det hade undersökts.

Anonym sa...

Jag googlade på "skyddar hög solfaktor mot cancer" och fick fram
alla fakta.
En människa sätter sig i ett solarium av fri vilja. Hundarna har
inget val, hur mycket är det värt att utsätta dom för detta.
The winner takes it all.

Olga & Becca sa...

Stackars lilla chihuahua-korsning!
Sorligt när aveln ger hundarna så svåra handikapp/sjukdomstillstånd som skulle kunnat förhindrats!
Renras el. ej!
Ha det
Mvh
Zelda fans