torsdag 11 mars 2010

Eureka! Zelda har klurat ut vad "stå" betyder!


Poletten har trillat ner. Ljuset har tänts. Det har tagit ett år, men nu ställer Zelda sig med ett underfundigt uttryck och sakta svängande svans och tittar på mig medan hon STÅR istället för att sätta sig, lägga sig, buga eller tappa intresset. Inser att detta obegripliga kommando varit lika påfrestande för henne som för mig (underarm rakt ut från min kropp)... Men nu har hon listat ut vad det betyder, och det verkar göra henne NÖJD! (Jo, antagligen övertolkar jag hennes signaler, men hon ser verkligen belåten, nästan litet triumferande ut).
Här märker jag en skillnad hos mig själv: nuförtiden tycker jag inte att det gör något att vissa saker tar sin tid. När jag var yngre hade jag nog haft en hel del (mest negativa) synpunkter på en hund som behöver ett år på sig för att räkna ut vad mattes osystematiska träning syftar till...
Bild: Detta ser ut som vilken bild som helst på en hund som står - men Zelda står därför att jag har bett henne göra det, vilket är stort för oss... (Inte still, men hur mycket kan man begära...)

7 kommentarer:

Lyckopiller sa...

Härligt! Längtar tills vi också kommer dit! =))

desperat hemmafru sa...

Jag förstår din tidigare frustration och din stora glädje nu när det släppt! Grattis!

Britt Marie sa...

Grattis! Den som väntar på något gott...!
Jag som aldrig sysslat med utställning antar att det är det stå-kommandot du talar om. När hunden ska stå snyggt inför domaren?
Stå-kommandot inom lydnaden får ju inte åtföljas av handtecken.

Unknown sa...

Jo, ibland går det troll i vissa detaljer - nästan allt annat har hon lärt sig snabbt och utan alltför mycket ansträngning för ngn av oss, så hon är ju egentligen lättlärd, men att bara stå still har varit ett knepigt koncept...

Unknown sa...

Till Britt-Marie: jo detta är tänkt att användas på utställning och förhoppningsvis i freestyle... jag försöker ha både ord och tecken för det jag vill att hon ska göra, hon tycker att tecken är lättast att förstå...

Olga & Becca sa...

Grattis till den "nertrillade poletten"!! ;) Hon är ju så söt Zelda.
Vill också tacka för en helt underbar, varm och härlig bok!!
Har skickat tack förut med det knöla så vet ej om du fick det! ;)

Anna sa...

Äh, stå STILL är väl inte så noga, man kan ju inte kräva HUR mycket som helst ;)).. i allafall inte om man frågar våra fyrbenta vänner. Tycker i allafall att det ser fint ut och som du skrev - hon står :)