torsdag 25 mars 2010

CC störst på påsktutställningen i Älvsjö!


Igår kom vår nummerlapp, den som bekräftar att vi lyckats både anmäla oss och betala för att få vara med i Stockholm International Dog Show 3-4 april. Av den framgår att 90 CC kommer att delta, vilket gör CC till den överlägset största rasen.
Som jämförelse: Pekinges: 2. Old English Sheepdog: 8. Labrador retriever: 56. Schäfer (största rasen i Sverige): 16 (de är nog på brukshundsklubben i stället).
På andra plats, såvitt jag kan se, kommer mopsarna med 78 anmälda hundar. Är utställning ett småhundsfenomen? Är vi som väljer en "vacker" ras särskilt besatta av att få skönheten bedömd och premierad? Är vi särskilt utåtriktade och sällskapliga så att vi trivs i utställningsmiljön?
I's a mystery... Det ska i alla fall bli väldigt kul, vi ska dit på lördagen och kommer att hålla till i ring 27. Konkurrensen om toppplaceringarna kommer att bli stenhård och spännande. Mitt mål: att kunna vara stolt över Zeldas päls, att kunna visa henne någotsånär väl, och att hon ska få en etta efter förra sommarens två tvåor....

9 kommentarer:

Emma sa...

Jag önskar lycka till! Önskar jag hade kunnat vara där och se på alla vackra cc, vill nämligen ha en själv de är ju så otroligt vackra och verkar så underbara

Hana_Caena sa...

en annan ska också dit, fast till hanarnas ring 30.. Hoppas att det går bra nu för lillskiten..

Britt Marie sa...

Vilken konkurrens! Hoppas att all möda med Zeldas päls ger utdelning. Lycka till!

Anonym sa...

Kan inte vara hemifrån så länge
för att heja på er i Stockholm,
men du kanske har anmält till
Västerås???
Lycka till, det är klart att det går bra, ni är ett snyggt ekipage!

Åsa sa...

När är Västerås? Och tack för klädtips - uppslattat!

Anonym sa...

Så kul! Lycka Till önskar vi!

Skulle anmält min Sloughi men misslyckades med det - tydligen var det fler som misslyckades ;-) för ingen Sloughi är anmäld ...
Attans tänk om vi varit där och "bara" haft oss själva som konkurrenter

Anonym sa...

Anmälan till Västerås går ut via
SKK,s internetanmälan den 29:e mars
CC går på lördagen den 24:e se
hundsport nr 3.
Jag har inte själv haft någon riktig pälshund under alla mina 40 år som uppfödare, men däremot känt
många haft. Jag vet att man inte ska slita i en torr päls, men kan
inte du fråga din pälsguru om det
inte räcker, som jag vet att många
har, en sprayflaska med vatten och
en gnutta conditioner i och bara
spraya på tovan utan att behöva
bada hela hunden? Låter inte det
vettigt och praktiskt?
Vi kanske ses i Rocklundahallen
i Västerås, lätt att hitta bara
motorvägen E 18 hela vägen. Lycka
till med tovan!!!

Unknown sa...

Så synd! Jag arbetar den 24 (stort föredrag...) så vi kommer att missa Västerås... men tack för info! Och jo, visst går det att "lokalbehandla" tovor, men på Zelda verkar det vara så att när pälsen börjar tova sig (pyttelitet) är det som en stormvarning - då håller ngt på att hända med hela pälsen, så att två dagar senare har hon tovor runt nacken, på sidorna, på magen... så badet syfter lika mycket till att förebygga övriga tovor som att ta bort den man hittat. Och (fortfarande enligt min pälsguru) tål CC pälsar att tvättas dagligen, precis som människohår, förutsatt att man använder mycket milt (och utspätt) shampo och ett bara balsam...

Anonym sa...

Hej Åsa

Jag beundrar verkligen ditt slit och flit med Zeldas päls, hoppas det ger utdelning på utställningen i helgen.
Jag har själv en "Kinapuff" men hennes päls rök i höstas när slasket kom, och det ångrar jag inte, vi kan visserligen inte ställa ut men vi kan vara ute i ur och skur utan att det kostar en timmes pälsvård, och dessutom tycker jag hon är jättesnygg med kort päls, hennes slanka kropp och långa vackra ben framträder bättre. Jag skulle vilja lobba för en alternativ utställningsfrisyr för puffarna.

Lycka till i ringen i helgen.
Hälsar Puppans matte