måndag 15 mars 2010

Godare än älgburgare...


Igår hade jag kokt rotselleri i litet grönsaksbuljong. I morse toppade jag Zeldas frukost med några bitar torkad älgburgare (allt för att hon ska äta litet på morgonen), och sedan la jag på en bit rotselleri för att se vad som skulle hända. Zelda kollade först vad som bjöds, nosade ingående på både älgburgarbitarna (som hon brukar gilla skarpt) och rotsellerin - och sedan åt hon rotsellerin.
Ja varför inte - såhär beskrivs den på samma sida som jag plockade bilden från: Rotselleri har mycket aromatisk smak med en sötaktig nyans.
Om vi människor tycker att den är aromatisk, hur ska den då smaka för en hund? Apropos att berika hundens liv genom att ge den oväntade saker att äta...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hundar är nattätare. Mina vuxna
hundar äter aldrig förrän runt 12,
då har dom rastats ordentligt och
är hungrigare. Sista målet ger jag
innan vi lägger oss sent på kvällen. Gäller ju inte valpar och
unga storvuxna unghundar som skall
ha sina kanske 4 mål fördelat under
dagen.

Unknown sa...

Aha! Så kanske får hon frukost mest för min skull...
Hon har sitt torrfoder stående framme, och äter oftast av det på sena eftermiddagen, vid femsnåret. Dessemellan lever hon på det hon hittar (när vi är ute) får (sådant som blivit över på stamcafeet) eller jobbar sig till när vi tränar...

Anonym sa...

Det är egentligen inte bra alls att
ge maten torrt. Det bukspott som
finns för att ta hand om det torra
som kommer ner räcker inte, så
signaler går då till hjärnan att
det måste produceras mer "spot"
och till slut kan man helt köra
slut på bukspottskörteln och då blir det inte roligt.

Lyckopiller sa...

Elof är ett riktigt matvrak,och har alltid varit. Ådi har blivit det nu sen vi "kastrerade" han. Däremot Ella är lite mer kräsen. Skulle hon inte ha konkurrens skulle hon nog äta väldigt lite. Men vi ger morgon och kväll. Fast vi blöter det.

Unknown sa...

Zelda brukar komplettera torrfodret (som är extra hårt för att motverka tandsten) med vatten, när alltihopa blandas i magen hoppas jag att det blir rätt prortioner...

Anonym sa...

Oj, Oj extrahårt. Tandsten påverkas inte av att fodret är torrt. Det håller man efter med
råa märgben och skrapning, hundar
har också olika salivsammansättning
som påverkar tandsten.
Hundens käkar rör sig inte heller
malande i sidled när dom äter det
torra fodret utan upp och ner och
sväljer i stort sätt kulorna hela.
När det kommer ner i magen så
"väntar" inte vattnet på att kulorna skall svälla utan rinner
i stort sätt rakt igenom och
lämnar kulorna åt sitt "öde"
Testa att blöta upp 1 dl foder
och slå på vatten tills det har
svällt färdigt ca 4-5 ggr sin
storlek. Mät upp hur mycket vatten
som gick åt och tiden. Jag tror
inte att Zelda ställer sig och
dricker så mycket på en gång.
Vad du har för foder vågar jag inte ens fråga för då går jag
kanske i taket.
Efter 30 år i Zoobranchen har jag
samlat på mig lite vetande, som
inte står på påsarna, bla. efter
att ha gjort studiebesök i USA.
Till min sista Zooaffär i Gamla Stan innan jag flyttade till
landet vågade si inga försäljare
av hundfoder för jag krävde att
få veta något utöver vad som
angavs på påsarna och det kunde
dom inte svara på utan dom bara
upprepade sin utantilläxa som,
en papegoja.

Olga & Becca sa...

Ska testa med Olga och se om hon gillar rotselleri! :)

Unknown sa...

Jag ska göra vattentestet - dock tuggar Zelda sönder sitt torrfoder omsorgsfullt, en kula i taget (ibland lägger hon dem på golvet först, en och en). Hon biter fem, sex gånger på varje (räknade igår), så att de är nog rätt finfördelade när de kommer ner i magen...

Anonym sa...

Förståndigt Zelda. Du är ju en
liten urhund som kanske har instingter kvar från det vilda där
det inte fanns tillgång på vatten
alltid. Mina chihuahuor är också
duktiga att finfördela en sorts
ben på F=Fläskben som jag måste ge
dom vid tandömsning då chi har
mjölktänder som har dubbelt så lång
rot som du ser tand. Dom sitter som
berg och eftersom det alltid är en
risk att söva små hundar som man
måste göra för att mejsla bort
speciellt hörntänderna så är det
bättre att dom får pillra loss dom
med knotiga ben. Får man tag på
knotiga nötben är det naturligtvis
bäst, dom skall ges råa.