söndag 24 mars 2013

Zelda är ett geni. Bara så att ni vet.

En annan dysfunktionell hundtränartanke är att hunden är ett geni. Den leder lätt till orealistiska krav och allmän besvikelse.
Fast igår tyckte jag faktiskt att Zelda var ett geni. På riktigt.
Ett freestylegeni.
Kolla:

I det nya programmet ska jag låtsas halka och sedan resa mig. Kanske kunde jag ta upp Zelda på ryggen när jag är på väg upp, tänkte jag, kanske kan hon balansera där även om jag inte har rak rygg?
Vi testade.
För det första hoppade hon upp utan minsta tvekan trots att jag stod på ett annat sätt än jag brukar när hon ska upp på ryggen. När hon sedan upptäckte att ryggen sluttade hoppade hon inte genast ner igen med förorättad min, utan backade istället försiktigt men målmedvetet så att hennes bakben hamnade på ryggens högsta punkt där hon kunde stå stabilt. Sedan bugade hon och stannade i den positionen.

Hon upptäckte med andra ord ett problem, löste det alldeles själv, och kom sedan på något fint hon kunde göra. Roligast av allt för mig är faktiskt inte bara att hon har börjat ta egna initiativ, utan att hon ser så oerhört glad och nöjd ut när hon gör det.
Förstår ni nu att jag tycker att hon är ett geni?
Det känns som om samarbetet blommar mer och mer!






13 kommentarer:

Anonym sa...

Men visst är hon det :)

Gudrun sa...

Vilken grej! Härligt när ni skapar konst tillsammans!

Melody and M.E sa...

Så underbart! Nu blev jag sugen på att prova!
Kram
Melodys matte

Bingolotti sa...

Härliga Zelda!

desperat hemmafru sa...

Klart hon är ett geni! Och det måste vara världens lyx att få samarbeta med ett. :-)

Har tänkt på dina hunddamers fina pälsar på sistone. När Zelda hade längre päls såg hon vit ut. Nu är hon ju gyllene. Vackert! Och Nemi ser också ut att ha få mer och mörkare färg. Ny kamera, eller är det faktiskt så?

Arlo sa...

Shaping när det funkar so bäst!

gunilla.film sa...

god morgon
det är så härligt att få följa er träning!
sista inslaget är så underbart...alla vinner!
tack!

Unknown sa...


Till desperat hemmafru: Kineser har ovanligt instabil pigmentering, vilket gör att de byter färg på oväntade sätt, en del av deras litet speciella charm i mitt tycke.
Så visst har Zeldas rygg mörknat, vem vet hur hon ser ut om ett år...
Hon var mörkbrun när hon föddes, hade hon en helvit period i tvåårsåldern, blev sedan vit/creme och drar nu som sagt åt guld, i alla fall här och där...
Så kan det gå!

Eva o Milo sa...

Hon ser riktigt nöjd ut =)

Lena sa...

Vilket härligt uttryck hon har- ser helt bekväm ut i den positionen!

Unknown sa...

Hon har ju valt den själv... :-)

maria enhäll sa...

Hon är alldeles för go. ♥♥♥♥ och jag älskar att se hur du har lyckats med all din/er träning och era sammarbetsövningar som ni gått igenom under åren. Jag är mkt stolt och glad för er. Kram

Unknown sa...

Till Maria: tack för en förtjusande liten hund!