tisdag 19 mars 2013

Lydnadsettan närmar sig...

Igår klarade både Zelda och Nemi lydnadsmomenten ställande under gång och apportering under tävlingsliknande former, det vill säga att en "tävlingsledare" kommenderade vad vi skulle göra, och att vi genomförde hela momenten. Det gick alldeles utmärkt så snart är det dags!
Jag fick reda på att man i lydnad - i motsats till HTM och Freestyle -  inte får tävla med två hundar i samma klass, så vi måste hitta två olika tävlingar, en per hund. Även att alltsammans tar uppemot tio minuter, och att man inte får belöna i övergångarna mellan momenten. 
Hur ska vi klara det???

Det här litet gladare inlägget får ersätta det jag hade tänkt skriva som handlade om hur en matte kan klanta till störningsträningen, det blir säkert anledning att återkomma till det...

Och så har jag kommit på ett kanooontrick till Nemi, om jag lyckas övertala henne att göra det...

8 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Visst får du belöna mellan momenten! Med glada tillrop, klappar och smek. Fast godis och leksaker är ju förbjudna förstås...

Unknown sa...

Ur damernas perspektiv är ingenting som inte går att äta en belöning. Och då har jag verkligen ansträngt mig att hitta andra belöningar. Med Zelda har det utmynnat i att hon leker en liten stund, och när hon tycker att hon har ansträngt sig tillräckligt sätter hon sig om kräver sin lön för detta - i mat. (Iden var att klicka fram leken, som sedan skulle bli så kul att den blev en belöning i sig...)
På plussidan kan ju vara att det blir en riktigt utmärkt träning i att vänta på belöningen - i freestylesammanhang brukar man säga att hunden helst ska kunna arbeta under dubbelt så lång tid som programmet tar, i vårt fall är jag lycklig om vi klarar tiden ut utan koncentrationssläpp.
Får man lyfta upp hunden och pausa den på det sättet mellan momenten?

Olga da Polga sa...

oj vad spännande! Jag hittade häromdagen mina gamla bedömningslappar när jag tävlade lydnadsettan med min kungspudel Castor. Det var riktigt roligt att läsa dem nu igen, och en del händelser som han och jag var med om på planen kommer jag ihåg nu när jag läste kommentarerna som domarna skrivit ;-)

Unknown sa...

Till Olga da Polga. Låter oroväckande, jag förstår att det kan hända både det ena och det andra....

Britt Marie o Rudi sa...

Hmmm...det har aldrig varit aktuellt att lyfta Rudi mellan momenten... :-)
Men...nej...det tror jag inte att man får. Jag tror det står i reglerna att man inte får överdriva belöningen med hopp och tjosan heller.
Håller med Olga da Polga...många roliga (fast kanske inte just då) situationer kommer jag också ihåg från lydnadsettan.

Unknown sa...

Reglerna verkar vara skrivna för en annans sorts hund än damerna... Hopp och tjosan gillar de inte.
Funderar på att lämna pälsen på magen när jag sommarklipper dem så att de ska kunna ligga även på stickigt gräs - en slags "lydnadsfrilla" för kineser med inbygggt liggunderlag.

Kajsa sa...

Min och min Staby Wildas första lp-etta gick åt skogen men det blev ändå rätt komiskt. Wilda var på bedrövligt humör och vägrade först att gå ut på gräsplanen - det var tidigt på morgonen, iskallt och hällregn.... Hon ville inte alls göra någonting och när jag försökte att uppmuntra och få igång henne så fick jag en tillsägelse av domaren. Matte skulle inte vara riktigt så entusiastisk tydligen. Vid läggandet ställde sig Wilda, att ligga i vått gräs är INTE hennes melodi. Under inkallningen sprang hon rakt in funtionnärstältet och visade på alla sätt att hon inte tänkte gå därifrån innan regnet upphörde. Hoppas att Dina damer uppför sig bättre!
(Kan tillägga att när vi var på klubben dagen efter - i solsken - så genomförde vi programmet felfritt)

Unknown sa...

Till Kajsa :-) : misstänker att även damerna skulle uppfatta funktionärstältet som det enda kloka stället att vara på ifall det regnade.
Igen, här märker man lydnadstävlingarnas militära ursprung: i krig kan du ju inte ha en hund som bara kan arbeta om solen skiner. Själv gläds jag åt alla nya hundhallar som öppnas, och ser fram emot att få tävla inomhus så ofta som möjligt...