söndag 10 mars 2013

När hundens kreativitet kommer loss...

Igår hittade Zelda på ett nytt trick:


Vi har hållit på med paraplyträning, dvs jag har försökt övertyga Zelda att paraplyet inte är farligt. Plötsligt ställde hon sig som ni ser, alldeles spontant. Detta är en riktigt rolig aspekt av freestyle: hundarna blir ofta medkoreografer/medproducenter. Jag antar att det delvis beror på att de ju ständigt övar på nya trick (jämfört med en lydnadshund som ju tränar samma moment under lång tid) så att de så småningom börjar komma på egna ideér :-)
Nu är bara frågan hur jag ska utnyttja detta fina trick - alla förslag tas tacksamt emot!

5 kommentarer:

BMW o Rudi sa...

Snyggt! Rudi intar en liknande position mot mitt lår, också spontant. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska göra av det.
Undrar om du kan få Zelda att fortsätta ett varv runt paraplyet...

Unknown sa...

Jo, vi har samma mot låret, kallar det "kö". Det fungerar som förflyttningssteg, och för slutposer. Ska se om jag kan få henne artt gå runt, det borde gå, tycker jag... Mot nya djärva mål!

Bingolotti sa...

Heja Zelda mästerkoreograf!

Jenny o Brio sa...

Vackert och framför allt KUL! Är det inte ett snygga avslut på ett program???

Olga da Polga sa...

Kul! jag ser framför mig hur hon snart börjar jonglera med paraplyet!