tisdag 12 mars 2013

Det ska gå! Mer positionsarbete.

När vi var på HTM-kurs fick jag rådet att skippa Nemis "mellan" position i vårt program. Den var för dålig.
Ett annat alternativ är att förbättra den, problemet är att Nemi är som kvicksilver, så det är oerhört svårt att förklara för henne exakt var hon ska stå. Dessutom har jag svårt att se exakt var hon är.
Idag testade jag att använda targetplattan genom att lägga den mellan mina fötter för att visa var jag vill ha henne. Plus en spegel.
Nu får vi se om detta löser problemet. Meningen är att hon ska lära sig hur det ska se ut, och kännas, när hon står rätt.
Hoppas att ni med stora hundar förstår hur bra ni har det i det här avseendet.

Steg ett:

Steg två:

Med hjälp av spegeln:




6 kommentarer:

Bingolotti sa...

Imponerande med fotograferingen av de olika poserna! Tycker själv det kan vara en utmaning att få Bingo att ta sitt fotomodellande på allvar så jag hinner fippla färdigt m mobilkameran;-)

Unknown sa...

Jo, med små snabba hundar är det en jätteutmaning att få dem att stå still, både för hunden och tränaren. Nemi som snart fyller tre har nu insett att detta är något som uppskattas, men hela hon vibrerar av ansträngningen. Zelda, däremot, har talang för att att vara i vila, hon har aldrig haft svårt att stå, sitta eller ligga still.

desperat hemmafru sa...

Det där fixar ni lätt som en plätt. Du verkar ha en genomtänkt strategi och Nemi är med på noterna. Go girls - GO!

Rebecca sa...

Åh äntligen någon som förstår min frustration. Har också en liten hund och i fotgåendet så hamnar hon lätt för långt fram eftersom att jag inte ser henne annars! Blir så avis på alla med stora vovvar när det kommer till just det...

Asta och Iris sa...

Aah vilken fantasi. Jag har problem att lära Asta fotposition, nu ska jag prova target.

Unknown sa...

Har du testat klossen med Asta? Fungerade perfekt för Zelda, inte alls med Nemi som blev så exalterad att det inte gick att få stopp på henne... Men då var hon yngre...