torsdag 28 mars 2013

Första steget.

Här kommer första steget i "lägga bananskal i soptunna". Det kunde heta "lägga liten orm i tygkasse".



Och så vill jag gnälla lite: önskar att folk skulle låta bli att släppa fram sina hundar när de kan se att mina blir rädda och att vi försöker ta oss förbi utan skall. Det är demoraliserande både för hundarna och mig, jag upplever mig som en svikare när jag ber hundarna fokusera på mig, och när de sedan gör det blir de överrumplade av en främmande hund som plötsligt är tätt inpå.
Jag har fått tipset att kasta godis på hundar som kommer farande, men det hinner jag inte. Gårdagens husse hade sin hund lös på Dalagatan, så han hade säkert kunna kalla in den om han hade velat.
:-(

5 kommentarer:

Olga da Polga sa...

åå bravo :-)) såå söt och vilken bra grej!!

ojaa jag håller med dig fullständigt med känslan av att känna sig som en svikare när det plötsligt kommer någon annan hund trots att man på ett sätt har lovat sin/a hundar att om du/ ni koncentrerar er på mig så sköter jag resten ... usch och fy vad ledsen man blir då.

Unknown sa...

Till Olga da Polga - jo, precis så upplever jag dessa trista situationer...

Gudrun sa...

Du vet att jag delar din uppfattning! Jag blir galen! Jag stannar för att släppa förbi ekipage om jag tycker att det blir för trångt att mötas (för deras skull eftersom mötande hundar oftast blir galna och börjar gapa) men då tror folk att jag vill att Alfons ska hälsa på deras hund. Det vill jag inte. Jag försöker att inte ta ögonkontakt när jag stannar men det hjälper inte alltid. Gå bara förbi, vill jag skrika! Alfons är som tur var väldigt lekfull och gör inte utfall mot andra men det är nog så jobbigt att försöka hålla 60 kg muskler från att kasta sig över den andra hunden i hopp om en lekstund. Måste vara ännu jobbigare att ha små hundar som rent fysiskt kan bli påhoppade av större sorter. Jag har åtminstone inte det problemet. Men jag vill inte att Alfons ska få dåliga erfarenheter av möten med hundar som rusar fram och bara därför blir elak mot andra. Kan inte bara alla hålla sina hundar kopplade och visa hänsyn? Suck... Glad Påsk!

Ewa Ivarsson sa...

Hänsyn är sällsynt idag!
Bra jobbat i alla fall !

GLAD PÅSK från dina beundrare på Junibacken i Tyresö!

Elisabeth sa...

Heja Zelda!

Jag blir också galen på alla som bara släpper fram sina hundar hur som helst. Nu går det ju dessutom kennelhosta här på Gärdet/Östermalm och då är jag om möjligt ännu mer neagativt inställd till meningslösa hundmöten.

Något annat jag noterade på dagens långpromenad: är det bara småhundsägare som plockar upp efter sina hundar? Det ligger gigantiska högar över hela Gärdet som har börjat tina och stinker, blää!