tisdag 26 mars 2013

Hoppas att ögonfransarna inte behövs. Egentligen.

I går morse var det dags för allmän uppsnyggning av damerna. Nosrakning, tandkoll (bendieten gör att de bakre tänderna inte får någon tandsten, men ibland kan jag få skrapa bort litet längst ner på hörntänderna).

Så tog jag ett sista tag med trimmern under Nemis högra öga. Just då passade hon på att blunda. Jag var inte förberedd, och därmed rök inte bara pälsen på det undre ögonlocket, utan även ögonfransarna på det övre.


Det krävs starka nerver för att ha pälshund.
Nu hoppas jag bara att hon inte behöver de där små ögonfransarna. Egentligen.
Jag tror att ni kan se skillnaden mellan ögonen om ni tittar ordentligt... Det är alltså de pyttesmå mörka ögonfransarna som växer utåt som är borta, lyckligtvis inte för gott.

7 kommentarer:

Bingolotti sa...

Hu ja, tycker själv att rakningen vid ögonen är läskigast. Bingo har vant sig men jag är alltid lite nervös att han ska göra ngn oväntad rörelse.

Annette sa...

Har hänt mig många gånger när jag rakar pudlarna.
Nu har mina hundar lärt sig att blunda hela tiden och jag håller ett visst grepp som stramar upp övre ögonlocket så att fransarna står rakt ut och jag rakar under ögat.
Ett tips är att köpa en minitrimmer (batteridriven)som är mycket mindre och smidigare. Finns en på Jula för ca 150 kr och en Oster för ca 200 kr.

Unknown sa...

Till Anette: Tack! Jag har visserligen en liten batteridriven trimmer. däremot har jag uppenbarligen inte hittat det rätta greppet.
Kul att höra att jag inte är ensam...

Eva o Milo sa...

Hon e fin utan =)

Unknown sa...

Till Eva o Milo. Tack!

Elisabeth sa...

Ja, stackars Pompe blir titt som tätt av med sina jääääättelånga fransar när han plötsligt får för sig att röra huvudet vid ett olämpligt tillfälle (ur klippsynpunkt alltså). Han har riktigt långa tjejtjusarögonfransar så på honom ser det lite stympat ut. Som tur är växer de ut ganska fort!

maria enhäll sa...

Oj det händer även den erfarne trimmaren :-) blir lika "snyggt" :/ varje gång hahaha. Det tänker man inte på om man inte kryper in i ansiktet på hunden. Kram