lördag 16 mars 2013

Min. Min. MIN.

Zelda och jag ska ner i tunnelbanan.
Vid nergången står en muskelhusse, en muskelhund modell större sitter vid hans sida.
Hunden fixerar Zelda med en intensiv blick, den är spänd i kroppen, ser inte så förtroendeingivande ut.
Jag försöker väga för och emot.
Ska vi gå förbi eller ska vi gå till en annan nedgång?
Om vi håller oss så långt ifrån den andra hunden som möjligt blir det ungefär tre meter mellan oss. Muskelhussen har ett kort koppel, och han ser tveklöst ut att kunna hålla i sin hund vid behov. Han har dessutom uppmärksammat att hans hund har spanat in oss, så vi går.
Muskelhunden lyfter ändan från marken, lutar sig framåt, stirrar. Jag tycker att han ser ut att skaka av återhållen energi.
Jag fortsätter framåt, hoppas att jag har fattat rätt beslut.
När vi nästan är förbi böjer muskelhussen sig fram över sin hund, tar ett stadigt tag i halsbandet, tittar på Zelda och väser i hundens öra:
"Min. Min."
Och sedan, högre:
"MIN!"

Måste erkänna att jag önskade att jag hade valt en annan väg.






10 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Fy! Så rysligt!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Det är svårt att veta om man gör rätt val. Brukar göra som du, titta på vem som håller i kopplet, men ibland missbedömer jag och Aya blir utsatt för ett obehagligt utfall.

Asta och Iris sa...

Läskigt!

Hundliv Deluxe sa...

Sjuk snubbe, förstår om du tyckte det var läskigt :(

Ewa Ivarsson sa...

Man önskar ibland att det fanns körkort för hund...

Unknown sa...

Läskigt! Men vad menade han med "Min"??

Unknown sa...

Till Hanah - vågar inte tänka på svaret ...

Anonym sa...

Hua! Vad läskigt!
/Jenny o Brio

Anonym sa...

De här mina har just denna MIN-rasegenskap. En CAO kan man beskriva just att den tänker: "MIN bil, MIN matte, MIN grind, MIN häst, MINA får, MIN boskap, MIN katt, MITT ben, MITT mat, MIN väg, MITT hus, MIN; MIN; MIN osv....

Väldigt svårt att få folk att förstå, att detta handlar inte om uppfostran, utan en egenskap hos en boskapsvakt.

Jag dock brukar inte väsa "min" till dem, utan "Inte Ditt" - och då (som oftast) vänder de blicken mot mig med en min, att "ok, du får slita den där lilla taxen i bitar då.... men om det blir nån bit över, kan vi gärna ta hand om dem..."

Jeanett Lemmeke sa...

Trist att vi hundägare skall känna obehag inför andra hundar. :-(

Smart att du kollar av husse/matte, det gör jag också alltid.