onsdag 27 mars 2013

Geni? Kanske. Hjälte/hjältinna? Nej.

Ojoj, nu börjar det bli bråttom.
Jag har stått över årets första tävlingar. Vår första blir i Märsta, den tionde maj. Totalt är vi nu anmälda till åtta svenska tävlingar, sedan blir det även en i Norge i Juli.

I går testade jag en papperskorg/soptunna som jag hade tänkt att Zelda skulle kunna lägga ett bananskal (av tyg) i.
Den var väldigt suspekt tyckte hon. Jag försökte klickade in den, lät henne gå fram och titta ner i den för att få sitt klick.
Sedan släppte jag ner den lilla mjukisormen som jag tänkte att vi skulle börja med, så att hon fick se att den skulle vara nere i papperskorgen.
Jag hörde ingenting, men den lilla dunsen när pytteormen slog i botten fick Zelda att ta ett stort skutt bakåt och skälla till.
Senare råkade jag komma åt papperskorgen med klickern.
Huuu så läskigt.
Och ytterligare senare var det min klocka som nuddade vid kanten.
Hjälp!

Problemet: jag har köpt rekvisita i plåt. Hur smart är det när den lilla hunden är ljudkänslig och rädd för det mesta som är nytt?

Jag får leta upp en ny "soptunna", den här gången i ett material som inte låter.

(Alternativet, att vänja henne vid den jag har köpt, är naturligtvis en möjlighet, men varför göra det svårare för henne än nödvändigt när det är 6 veckor till start?)







4 kommentarer:

Olga da Polga sa...

det är inte lätt att göra och tänka rätt hela tiden
men det viktigaste och svåraste är nog ändå att som du, kunna se och sedan förändra utifrån det man gjorde ... ♥
Det skall bli så kul att få följa bananskalets väg ned i soptunnan ;-)

Unknown sa...

Till Olga da Polga: tack för dina optimistiska ord... Just nu känns den vägen rätt lång..

Lena sa...

Det finns jättefina flätade korgar av plastband som skulle kunna funka som "ljudlösa" och mjuka och stabila samtidigt. Tror att "Granit" på Hötorget har något liknande. :)

fianathome sa...

Ikea har plastpapperskorgar billigt.
Kan du prova att lägga ner papperskorgen först och ha något gott i den? Bara för att väcka intresse, tänker jag.
Gla Påsk!