fredag 28 december 2012

Tidningsreferat


I senaste numret av Kinesposten kan man läsa följande:
Ulrika Myrqvist skriver en intressant artikel om hur positivt hennes son med Aspergers syndrom utvecklats sedan familjen skaffat en kines. Jag börjar fundera över hundens roll i utvecklingen av vår förmåga att läsa kroppsspråk - flertalet hundar är ju extremt tydliga, och därmed utmärkta läromästare kanske särskilt för den som tycker att detta är svårt. Skulle vilja se en studie som ställer frågan om en hund i familjen är en skyddande faktor.
Sedan en inbjudan till en föreläsning om nedärvning av pälsfärg, julhälsningar från olika kennlar, en artikel om BPH (Beteende och Personlighetstest Hund), en presentation av en veteran som är ett återkommande inslag - i det här numret "Tintin" alias Prefix My Darling Clemenetine, en välmeriterad tik född i januari 2002 som på fotot ser ut att vara i toppkondition, några krönikor varav en handlar om freestyle med kineser, en intervju med en medlem som tävlar i rallylydnad och vars kines - hör och häpna - fick fina poäng på vallanlagstest, resultatlistor och litet info om födda kullar.
Jag gillar verkligen den här lilla klubbtidningen, det är jag som skriver freesylekrönikorna, en i varje nummer.
Ur resultatlistorna framgår att Zelda även i år, i nästan obefintlig konkurrens, blivit årets freestylekines (Nemi kom tvåa). Av avelsstatistiken framgår att det under senaste kvartalet 2012 fötts 121 valpar fördelade på 34 kullar. 15 kullar hade en inavelsgrad på 0%, 4 hade en inavelsgrad på över 10% varav en på 22% och en på 25%.

Om ni också vill läsa Kinesposten så går ni med i Chinese Crested Club www.ccclub.se. Medlemsavgiften är 275 kronor, den sätter man in på CCCs bankgiro 5569-2271

Jag är inte med i någon brukshunsdklubb eller liknande, och någon klubb måste man vara med i för att få tävla, så när damerna och jag tävlar gör vi det för vår rasklubb CCC vilket är litet udda tycker några, men utmärkt praktiskt tycker vi.

(Om ni undrar hur man kommer på idén att göra vallanlagstest med en kines så är förklaringen att kinesen bor tillsammans med vallhundar, gissningsvis fick den följa med av bara farten när någon vallhund skulle testas).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också en kines och är med i rasklubben, visst har tidningen blivit mer läsvärd. Numera tycker jag att det är ett nöje att läsa den.

desperat hemmafru sa...

Låter som en spännande tidning. Vet du om de skickar den utomlands också?

Unknown sa...

Till desperat hemmafru: det tror jag säkert!