fredag 7 december 2012

Plattformsträning:


Här tränar vi stabilitet: hundarna ska stå helt stilla på frigolitskivan oavsett var jag placerar mig eller vad jag gör. Om jag puttar på dem ska de se till att hålla sig kvar på plattformen, uppgiften är att hålla sin position.
De ska titta framåt, inte på mig. För Nemi är detta SVÅÅÅRT men nyttigt, hon får verkligen kämpa med springet i benen. Zelda får kämpa med sin lust att ha ögonkontakt helst hela tiden. 
Detta kan utvecklas till att använda plattformen för att visa var de ska ställa sig, det kan användas för att visa hunden hur HTM-positioner ska se ut,  och annat man kommer på...
Det ligger en godisbit framför hundarna just nu för att hjälpa dem att titta åt rätt håll.


6 kommentarer:

HumleSpunk sa...

Najs! :D

Ewa Ivarsson sa...

Inspirerande!

Anna Stigsdotter sa...

Vad duktiga ni är! Du har inspirerat mig att börja med klickerträning inomhus med Chali. Vi håller på med två lätta övningar; Chali tar upp en boll och lägger i min hand, Chali slår höger tass i min högra handflata. Det går riktigt bra.

Unknown sa...

Jag tycker att klickerträning är idealisk för mina små damer, dels därför att det aldrig kan hända något tråkigt eller skrämmande, dels därför att hundarna uppmuntras att ta plats, tänka själva, vara delaktiga på ett annat sätt är i "vanlig" träning som ju bygger på att jag ska visa hunden vad den ska göra, och sedan ska den göra det.
Mina damer uppskattar att själva få klura ut vad det är som leder till belöning...
Och kanske bäst av allt: när jag klickertränar får jag en uppfattning om hur hundran tänker, vad de tror att jag vill att de ska göra. Sådant blir man ödmjuk av.

Jessie sa...

Vad duktiga dem är! :)

fianathome sa...

Duktigt!!