söndag 30 december 2012

Promenad med lösa hundar :-)

Det är väldigt kul att se hur hundarna beter sig när de får gå som de vill. När de är lösa i stan kommer det ständigt andra hundar som de (och jag) måste förhålla oss till, här finns inga störningar alls.
I går var vi ute i ungefär en timme på förmiddagen (ingen bil, ingen människa, ingen hund). På utvägen gick Nemi ungefär tio meter framför mig, med utflykter åt höger och vänster. Zelda gick en meter bakom mina ben. När vi vände bytte de plats. Zelda gick före med många blickar över axeln, Nemi hittade allt möjligt som skulle undersökas så hon fick rusa ikapp gång på gång.
(Var inte oroliga att hundarna ska bli överkörda. Det är så tyst att jag hör en bil på långt håll, och hundarna är aldrig särskilt långt borta, kineser som de är. Och kommer gör de som raketer när jag ropar, inget går upp emot godiset jag har i fickan).
Härligt att kunna gå en hel promenad utan konflikter om hur andra hundar ska bemötas, utan att trassla med koppel, utan att behöva hålla Nemi tillbaka och få Zelda med i exakt min takt.


Så här der det ut när Nemi har galopperat - "galoppsprång" finns tydligen inte på hennes repertoar. (Med förra hunden blev det avtryck av fyra tassar, sedan ingenting, sedan ganska många meter bort fyra nya avtryck och så vidare). Nemi har med andra ord inte så flytande och eleganta rörelser som man kanske kunde förvänta sig av en kines, men det gör ingenting, för vi ska satsa på komiska program och för det är hon perfekt.
Och så är det inte bara ute man kan busa runt:



4 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Visst är det underbart med sådana störningsfria promenader! Harmoni!
I stan finns det så många "ilskna" småhundar vars matte eller husse ändå tycker att de ska få hälsa, så nu
får mina bara hälsa på kända, lugna hundar där.
Ha en bra dag med de små fyrbenta charmtrollen!
Melodys matte

Elisabeth sa...

Härligt att se dina hundar kunna springa fritt, vilken semester.Vill önska dig och dina hundar ett Gott Nytt År (utan smällare) Du förgyller varje kväll för mig med din blogg. Har också blivit intresserad av kineser och det är så roligt att läsa om dom. Lycka till med alla hundprojekt nästa år!

desperat hemmafru sa...

Härligt att de kan gå lösa! Gott Nytt År! Önskar Åsa, Buzz och "lillskiten"

Jessie sa...

Vad kul det är när dem båda busar! :) Gott nytt år från Sumo och mig! :)