lördag 29 december 2012

Bättre fly än illa fäkta.

Inne i centrala Stockholm smäller det. Redan. Därför har vi flytt till landet. Här smäller det också, men bara runt tolvslaget på nyårsafton, och risken att någon kastar smällare på oss är obefintlig.


Så nu går vi promenader utan koppel på rena, isiga vägar. Det är som att komma till en annan planet.  Igår mötte vi en enda bil när vi var ute, den stannade och väntade tills vi hade gått förbi! (Hundarna kommer när jag ropar och står still medan bilar passerar. I Stockholm verkar bilisterna tycka att det är min sak att hålla reda på hundarna, de saktar ner inbland, men oftast svischar de bara förbi).
Vi träffade inte en människa som var ute och gick. Inte en hund. Nemi var fullt upptagen av att utforska, sa inte ett ljud under hela tiden.
Zelda har bättre snöteknik än Nemi som okarakteristiskt kom på efterkälken när vi gick där det inte var plogat. Som ni hör blåser det. Mycket.



När vi kom hem var hundarna trötta.



Och sedan har jag upptäckt att popcorn skulle kunna fungera som fyrverkeriträning. I Gondar fick jag popcorn till eftermiddagskaffet (vanligt i Etiopien) så jag tänkte göra likadant. Zelda blev riktigt rädd. Stackars hund, hemska ljud överallt.

12 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Även här en stilla morgon på landet! Läser ofta i din blogg, så idag ska jag passa på att önska dig ett
Gott slut på året. Aldrig haft någon kontakt med din hundras, men måste erkänna att du gör mig intresserad av den.
Melodys matte

HumleSpunk sa...

Skönt att kunna smita ut på landet en sväng, låter som ni har det riktigt bra. :)

För övrigt har jag aldrig fattat det där smällandet innan nyår. Kan folk inte kalendern, liksom?

Unknown sa...

Till HumleSpunk - jag har funderat en del på varför man fyrar av en (dyr) raket mitt på dagen den 28 eller 29 eller 30.
För att kolla att den fungerar? För att man bara inte kan vänta??? För att testa en plats för nyårsfyrverkerierna? För att man har köpt den olagligt och är rädd att föräldrarna ska hitta den? För att man är arg på brorsan och vill förstöra hans raket?
??? Någon kanske vet? Eller, som sagt, att man varken kan tyda kalendern eller klockan...

Unknown sa...

Till Melody Shih tzu. Bloggar är faktiskt inte så dumma om man vill få bättre grepp om en ras - det är ju i vardagshändelserna som hundarnas personlighet, egenheter och diverse problem kommer fram.
Gott slut till er också!

eva s sa...

o vad mysigt det ser ut när de ligger o sover. Och igår såg vi solen här också i Nynäshamn, det var länge sen.

Asta och Iris sa...

Hej,
Ja själv var jag till veterinären idag och fick Nozinan utskrivet till Asta. Nu har ju smällandet redan börjat så hon får väl drogas ner i en veckas tid från och med nu. För det västa är att det smäller i en veckas tid inte i en timme runt tolvslaget.

Förresten kollade jag upp Nozinan i Fass. Det står att man ger det till psykotiska patienter:-(. Stackars Asta!

Anonym sa...

Hade vi inte "pratat" om detta redan tidigare eller minns jag helt fel. Men har du Åsa provat exponering med en "raket-cd"? Till nästa nyår är det dock försent, men kanske till följande.

Unknown sa...

Till Maria - jo jag har kört ett fyrverkeriprogram på datorn, dock inte tillräckligt konsekvent ...
Hon är mycket ljudkänslig, det lilla livet. Vi får göra ett nytt försök nästa år. Under tiden går det ingen nöd på oss här...

Anonym sa...

Jag själv började spela fyrverkeri, åska och diverse skottlossningar redan på sensommaren augusti-september. Gjorde det dagligen. Började med väldigt låg volym som successivt under veckorna ökades till att våra grannar måste ha funderat vad vi höll på med. I det skedet var jag själv så van med oljudet att jag kunde glömma minska volymen när jag svarade på telefonen. Efter den hösten och sensommaren har vi inte haft problem med oljud. Jo, grannarna bor ca 2,5 km bort.... :)

Unknown sa...

Till Maria.
Absolut ska vi göra detta nästa år. Vi bor i lägenhet med grannar åt alla håll... Jag får väl förvarna dem...

Britt Marie o Rudi sa...

Härligt att ni kom ut till lugna landet även detta nyår! Så får ni känna på lite av mitt och Rudis vardagsliv också :-)

fianathome sa...

Brukar tänka om människor som "stör på olika vis (raketer och smällare inberäknat) att kanske är det tur att man inte själv förstår varför de gör så...
Jag har ju många hundar och haft genom livet, men aldrig någon skotträdd. Förfärligt att det får förekomma smällare oavsett kalendern. Tänker även på alla vilda djur som får utstå oehörd stress.
Skönt du kan fly fältet. Ser skönt ut. Gott slut på året!