söndag 31 januari 2010

Som att vara hund...


Jag har just spelat färdigt ett alldeles ovanligt roligt och fantasifullt spel som heter Machinarium. Här står jag till exempel nedanför en helikopter som jag inte kan ta mig upp till. Det gäller att klura ut hur jag ska bära mig åt, jag springer in och ut, trycker på knappar och drar i spakar. Ibland har jag en genomtänkt plan, ibland tröttnar jag och drar och trycker på måfå. Jag kommer ändå inte upp dit jag ska, för jag har fortfarande inte fattat vad det är jag behöver göra.
Det slår mig att precis så måste det vara att vara hund.
Någon har gjort livet till en mystisk hinderbana med trottoarkanter som man inte få gå nerför, rabatter man inte får springa i, kommandon som antingen inte går att urskilja ur allt annat prat som människan håller på med, eller som är helt obegripliga.
VAD menar hon att jag ska göra nu???
Och precis som Zelda ibland prövar allt som har fungerat tidigare: sitta, ligga, snurra runt, buga m.m. sticker jag in nycklar i hänglås som inte öppnas, vrider på kranar utan att få stopp på vattnet, drar i dörrar som inte går upp.
Vad menar spelkonstuktören att jag ska göra nu???
Skillnaden är att jag har valt att spela, och har betalat för att få min dos av frustration - för Zelda är det livet...

6 kommentarer:

http://web.comhem.se/~u41364444/ sa...

hej
tack för din bok...kul att läsa en annorlunda "hundbok"
kul med dina funderingar
tänk vad tydligt det blir när man liknar hundarna vid människor(översätter)...du vet nog vad jag menar...
jag tycker hundarna är snälla som finner sig i alla våra hyss ;)
hälsningar gunilla o bertil

Arlo sa...

Det var en bra sammanfattning av hur ett hunds perspektiv på vardagslivet med oss människor kan te sig. Underligt att de inte blir frustrerade. Så många måsten och förbud de måste lära sig utan att egentligen förstå varför.
Britt Marie

Anonym sa...

Hur kom du att tänka på det?

Anonym sa...

Vad heter spelet du spelar? /Ej hundägare

Denise Hundkonsult sa...

Åh vad roligt! Jag älskar sånna spel! Ett annat hett tips om du gillar sånna spel är "Neverhood" som funnitssedan 90-talet någon gång! Prova det, jag är säker på att du kommer hitta hund-faktorn i det spelet också ;)

Unknown sa...

Sprlet heter Machinarium (googla för att köpa o ladda ner), och jag upptäckte bara hur jag betedde mig i min allmänna förvirring, och insåg att Zelda gör precis likadant. Det påminde mig om hur många vardagsmysterier en stackars hund måste leva med...