lördag 23 januari 2010

En timme i veckan...


Det tar en timme att bada Zelda, och hon badar ungefär en gång i veckan. Hon blir häpnadsväckande ren - vit och skär överallt utom där hon är svart (nostryffeln och delar av trampdynorna). Det sägs att hundarna vänjer sig och börjar uppskatta pälsvården allteftersom, men just tror jag att det är jag som ändrar attityd mer än Zelda - hon har alltid tagit proceduren med ro, och vill gärna bli upplyft på trimbordet (där ligger alltid en liten bit korv el. liknande).
För mig har det blivit alltmer meditativt och rogivande att tvätta och torka en mjuk hundpäls - jag går nästan och längtar efter nästa bad.
Otippat.
Bild: Nybadad hund som man gärna har i en ljus soffa...

4 kommentarer:

Sigge Svamphund sa...

Hittade hit från en av mina bloggkompisar och måste ju lämna ett tassavtryck.
Väldigt snygg brud är du!
Jag är en enkel svampletande hund som bloggar ganska flitigt om mitt liv och leverne.
Fast det där med bad............
Ju ute gärna året runt bara det finns vatten utan onödig is.
Inne finns det en gräslig inrättning som matte kallar för dusch och jag för tortyrkammaren.
Gör allt för att undvika den.
Matte hälsar att hon läst alla din mattes böcker och tycker väldigt mycket om alla

Unknown sa...

Välkommen!

Britt Marie sa...

God morgon! Rudis matte , Britt Marie Webster här. Ja visst får du använda ost- och frolicbusken på Zeldas blogg. Sådana växer med ojämna mellanrum här i Julita och är uppskattade överraskningsmoment för min Rudi. Konstigt nog kan man skörda året runt :-)
Puss på Zelda från mig och rudi!

Koola Viola sa...

Hej! Håller precis på att läsa din bok, är halvvägs. Intressant perspektiv och synnerligen ärligt skrivet. Ser fram emot att läsa andra halvan av boken idag.

När jag vände upp kapitlet "Sjätte månaden..." så stod det "Zeldas blogg" - så då var jag ju tvungen att leta upp er på nätet. Fast jag lusläser inte er blogg än, vill ju inte trilla över någon bok-spoiler ;o)

Har själv en blandras med PowderPuff i (som jag bland annat bloggar om) och jag ler igenkännande åt många av de Zelda-egenskaper du beskriver i boken.

Återkommer hit när jag är bok-färdigläst :o)