tisdag 19 januari 2010

Snart två - ny gränstestarålder...


Detta är måndasgsinlägget som blivit aningen försenat...
Zelda har alltid sitt torrfoder stående framme, men på morgonen toppar jag det med ngt gott (mjukt hundfoder och jordärtskockspuré på bilden). Hon sätter sig och väntar på "varsågod" som ibland dröjer, ibland kommer snabbt. I över ett år har hon suttit i lugn och ro tills hon fått startsignalen. Men nu är hon snart två, och då ska gränserna testas igen. Igår knallade hon bara fram till maten, fast med ett försiktigt öga på mig - hon frågade, i handling: "Vad händer om jag bara struntar i att sitta och vänta?"
Jag förklarade vänligt att regeln fortfarande gäller, och då satte hon sig utan protester.
Tänk om vi alla gjorde så ibland - realitetstestade invanda mönster och gamla sanningar!
I bild: Zelda, en betongfågelskulptur och en frukost...

4 kommentarer:

Rigmor Qvarfort sa...

Har läst boken om Zelda med stor behållning och ser nu min egen hund med nya ögon.

Hälsningar till er båda.

Rigmor Qvarfort och Lisa,golden retriver, som fyller två år 20 januari.

p.s. läser nu om boken d.s.

Unknown sa...

Så roligt att höra - hoppas att den nya blicken gör livet med Lisa roligare/mer intressant...

Ove sa...

Hej Zelda

Min husse fick boken om dig och Åsa i julklapp av min matte, och han verkar ha tagit den till sitt hjärta. Jag tycker han ser på mig med nya, och mera insiktsfulla ögon nu. Han berättade för min matte nyss hur glad han var för boken och hur den på ett varmt och personligt sätt förtydligade och förklarade så många av de situationer och känslor vi själva hade varit genom under de snart tre år vi levt tillsammans.

Alla goda önskningar för 2010 till dig och Åsa!

Din namne Zelda (dvärgpudel)
Malmö 21.01.2010

Unknown sa...

Zelda hälsar till Zelda: du verkar ha haft tur med dina människor - ta väl hand om dem!