fredag 17 maj 2013

Nemis fyra-i-topplista, eller fyra-i-botten ...

Våra svåraste hundmöten sker ofta vid hörn. Hushörn. De är sällan genomskinliga, så vi vet inte vad eller vem som finns på andra sidan.
Igår kom vi runt ett sådant hörn, och där stod en stor svart hund (stor för oss, flatte/labbestorlek) med husse. Hunden var lös, husse talade i telefon.
Följande hände:
Den svarta tittade på oss, tittade på husse.
Husse sa "Nej" eller liknande. Den svarta släppte oss med sin uppmärksamhet.
Nemi, som hade varit på väg att hetsa upp sig, lugnade sig nästan lika snabbt som den svarta, och vi kunde passera utan stress.

Detta är den bästa sortens möte ur Nemis synpunkt: okopplad men ointresserad hund.
Näst bäst är kopplad hund som inte stirrar eller drar åt vårt håll.
Stressande är kopplad hund som vill fram - som stirrar, skäller, drar, hoppar, springer på stället.
Och mest stressande är förstås den lösa hunden som kommer farande i hög hastighet.

Mitt mål: att det ska vara mitt "nej" som lugnar henne, så att inte vår sinnesro bestäms av tillfälligheter...

2 kommentarer:

Eva o Milo sa...

Vi jobbar efer samma mål (att mitt Nej skall göra att han släpper "ansvaret" till mig. Händer inte ofta att han skäller massa men.... Min kille kan varna mer än en gång på kvällar också om någon kommer på avstånd eller en hund är i närheten då det är mörkt ute, tror att det beror på att han tycker jag har för lite kollpå omgivningen, vilket han har rätt i =). Men målet har är att han får gärna säga till en gång men sen skall det räcka med ett nej eller att jag säger att jag sett och tar över./passar på att önska er en riktigt trevlig helg =)

Ewa Ivarsson sa...

Maurice är mycket intresserad av hundar vi möter... en del passeras utan att han lyfter på ögonbrynet utöver det initiella intresset, andra skall han döda eller skälla ut denne noble och blide vän... Mitt mål är att fånga upp honom innan "status röd" kopplas in, då kan jag lika gärna gå hem. Tyvärr får jag säga att det är oftast små hundar som far ut mot honom, han blir sällan eller aldrig utskälld av stora hundar ......Vi har en konstig matte i krokarna med två kineser, de är så trassliga i pälsen så man vill gråta, den ene hatar alla hundar, och går till rasande attack när vi möts, varpå matte säger: han vill bara leka"... ridå
Trevlig solig helg!