söndag 12 maj 2013

Mer proffsighet? Och ny tävling idag!

Senaste halvåret har Zelda börjat med något nytt: hon leker lite (30 sekunder eller så) med någon pipis eller annan leksak på morgonen. Detta händer allt oftare, jag tycker att hon verkar bli både gladare  och piggare allteftersom hon blir äldre :-).
Igår morse kom hon ut i köket med en liten orange gris. Jag satt och skrev, hon bjöd in till lek. Jag jagade henne i en halv minut, hon skuttade undan, viftade på svansen. Verkade ha kul.
Och varför berättar jag det här? Jo, därför att att detta var dagen efter en tävling, och då brukar hon vara helt utmattad.
Ytterligare ett tecken på att hon börjar bli proffs?

Så idag blir det tävling i Märsta igen - ska bli SÅ spännande att se om Nemi och jag får till det bättre idag eller om hon gör som förra året och blir mindre intresserad av att delta efter årets första tävling. Eftersom hon går som ett spjut på träningen och gillar att arbeta vore det väl konstigt om vi inte kunde få till en bra attityd på planen. Jag misstänker fortfarande att den höga musiken är en del av problemet, men den måste hon vänja sig vid. Det står ju inte i förväg, när man ska anmäla sig, om musiken blir hög eller låg.

Vad vore livet utan utmaningar?

5 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Ja, det är inte lätt att hitta leksaker som gillas. Att använda en leksak som belöning räcker inte hos oss. Hoppas att Nemi är på tävlingshumör idag. Lycka till!

Unknown sa...

Då håller vi tummarna idag igen!

Eva sa...

Vi forsätter hålla tummarna!
Kul det du skriver om Zelda och mer "gladighet". Assar har förändrats en hel del senast halvåret eller så, och blivit just en gladare hund.
Jag funderar mycket på ålder och mognad, självsäkerhet (utan stöddighet) och så. Spännande är det, men hundars utveckling!

Bingolotti sa...

Härligt att höra att Zelda blir gladare o lekfullare m åren:-). Lycka till idg m Nemi!

Ewa Ivarsson sa...

Vi fortsätter tum och tasshålleri!