måndag 30 juli 2012

Hisslek!

Varje dag åker vi hiss (ibland tar vi trappan men oftast inte). Sedan några veckor har vi en hisslek som har sitt ursprung i 5-sekundersregeln vi lärde oss hos Agnes (om hunden inte gör rätt så vänta i 5 sekunder innan den får nästa chans).
Nu får hundarna EN uppgift i hissen. Det blir oftast sitt, ligg eller kö (båda framtassarna på mitt ben). Den som gör rätt får en belöning, den andra får ingenting. Jag upprepar mig inte. Den som inte hört, eller inte lyssnat, har missat tåget för den här gången.
Det är bra för hundarna som nu är mycket uppmärksamma, bra för mig eftersom jag uppenbarligen varierar i hur tydlig jag är, och om det är något jag vill utveckla hos mig själv är det tydligheten.
(Jag säger "ligg" och två pigga och alerta små hundar som kan "ligg" sätter sig. ??????)

En annan finess med detta är att Nemi inte börjar jaga upp sig inför det stundande mötet med omvärlden. Jag brukar sedan tidigare ge henne en uppgift direkt utanför ytterdörren för att hålla hennes fokus på mig, det fungerar fint (utom förstås när det dyker upp hundar som igår). Då kan vi sedan vandra iväg utan att hon skäller på människor och cyklister.


8 kommentarer:

pennys matte sa...

Det låter bra. Du är viktigast i världen för dessa två förtjusande damer. Ingenting annat betyder något alls. Och så skönt att bara få vara hund ...

Britt Marie o Rudi sa...

Fiffigt, att t o m träna i hissen!

Unknown sa...

Hissen är rätt perfelt - garanterat störningsfri, man kan inte frestas att hålla på för länge, det blir som en lek som vi alla tycker är kul.
Märkligt att höra hur mycket jag talar hela tiden, det är jag inte medveten om...

Ewa Ivarsson sa...

Otroligt bra Åsa..... och bra att träna på deras uppmärksamhet ostört kan komma väl till pass!

Katarina sa...

Smart! Den sortens träning behöver vi också.

ej hundägare sa...

Bra en tanke: Detta att du "talar hela tiden" kan det bidra till otydligheten - att de små damerna inte alltid lyssnar så noga eller att det blir för många andra ord kring kommandot...

Unknown sa...

Till "ej hundägare". Absolut. Tänk att det ska vara så svårt att hålla tyst...

Olga da Polga sa...

hihiii vad snabba och söta och uppmärksamma de är! Så roligt att se!