lördag 7 juli 2012

Gul Hund

En gul hund behöver inte vara gul, visar det sig, den kan ha vilken färg som helst. I ett välkommet initiativ föreslås att vi som har hundar som inte vill bli klappade av okända människor, som små barn inte ska hälsa på, som inte vill att okända hundar ska släppas fram ska sätta ett gult band på kopplet, eller en gul halsduk eller liknande på hunden.


Igår fick Nemi en gul rosett på sitt koppel, det lär inte hjälpa mot lösa hundar som husse/matte inte har uppsikt över, men kanske kommer färre personer att släppa fram sina kopplade hundar? Kanske kommer "Jag äääälskar hundar och de ääälskar mig" folket att hålla sina fingrar i styr?
Läs mer här!



6 kommentarer:

Olga da Polga sa...

vilket strålande initiativ!

Anonym sa...

Fantastiskt bra ide!

Anonym sa...

Hon är så söt, inte konstigt att folk vill klappa.

Karin och bostonbrudarna sa...

Jag tycker också att det är ett strålande initiativ som jag också anammade genast! Såg det första gången samma dag som en person som är lite bekant med mig, men inte alls med min Luna, stoppade ner handen utan att fråga. Luna som är en lite avvaktande dam, nafsade till henne i armen. Nästa dag kom samma person över och ville ha betalt för den stelkramp spruta hon sprungit iväg och tagit i rädsla. Ja vad säger man?!? Jag tycker inte om när min hund gör sånt och skulle i eftertankens kranka blekhet ha hojtat till -Rör inte min hund! Eftersom jag vet att hon kan bli så osäker ibland. Men ibland är man inte helt med och är det inte på sin plats att fråga också? Ibland tror människor att bara för att det är en liten och söt hund så är de allas egendom, vilket är en väldig nackdel med små och söta hundar.

20tassar sa...

Såg att detta spridits som en löpeld över Facebook.
Bra initiativ, bara hoppas att folk inte tänker "aha inget gult på den hunden, då är det bara att hälsa/släppa fram sin hund". Jag vill inte behöva märka mina hundar bara för att jag inte vill att de ska bli hälsade på (utan att ägaren eller den som vill hälsa frågar mig om det går bra först).

Pennys matte sa...

Jag vill inte ha och behöver ingen gul lapp för Penny, men nog tycker jag att folk som vill klappa hunden gott kunde fråga mig först!!!! En person t o m lyfte upp Penny!!!! utan att tala med mig! Men tycker att de flesta uppför sig ok och det kan bli en trevlig pratstund. Men märker att Penny brukar "fråga" mig om det är ok att den här personen klappar henne och hon är vänlig tillbaka.