måndag 7 februari 2011

Utmaningen del 1 - håll i er!

Här ser ni vad som hände när vi körde igång! Om någon av er som hänger på vill skicka ett clip och visa hur det går för er vore det jättekul!
Såhär är planeringen:
Med Nemi har jag tänkt att freeshapa henne till att lägga sig när hon har hoppat ner i lådan (klicka fram ligget utan att visa eller kommendera), och att sedan öka avståndet mellan mig och lådan. När hon springer och lägger sig i lådan även när den är några meter bort tänkte jag lägga på ett kommando, och sedan träna på att hon bara ska gå till lådan när jag ber om det. Säkert kommer jag att få tänka om här och där...
Med Zelda ska jag först lära henne positionen - frambenen på marken, bakbenen uppe på någonting. När hon har förstått den (borde gå att träna ute på stenar och annat) så ska jag klicka fram rörelsen. Sedan lägga på ett kommando och öva på allt högre saker, och till slut ta fram puffen... Återkommer om några dagar med uppdatering.
Huuur går det för er????

14 kommentarer:

Olga da Polga sa...

Men ÅÅÅ det var den härligaste roligaste finaste träning jag sett på läänge! Jag satt med ett leende hela tiden och gör fortfarande :-)
(ojoj, jag blir faktiskt sugen på att prova något jag med ...) Superspännande att få följa hur du gör detta! Tack

Gudrun sa...

Så klickerkloka dina tjejer är! Det är ju så fantastiskt att ha hittat ett sätt att kommunicera med sin hund genom att klicka. En helt ren och oförstörd kanal till superkommunikation!

ej hundägare sa...

:-)

desperat hemmafru sa...

Alltså, nu undrar jag en sak. Du ger inte något komando till dem? Är det bara så att du väntar på att de ska göra rätt? Herre jösses. Jag tror jag har MYCKET att lära här!

Anonym sa...

Tack för den fina lektionen i klickerträning!
Zelda fattar ju otroligt snabbt vad du vill! Och Nemi med.
(Jag började fel; trodde att hunden hoppar i lådan när jag säger "lådan"...
Nu tar vi ny sats med din metod)
Tyvärr har jag inte faciliteter för clip.

Unknown sa...

I den här typen av träning lär man först in ett moment, sedan, när hunden kan det ordentligt, döper man det. Annars riskerar man att ordet, exempelvis "lådan" associeras med förvirring och att springa runt litet planlöst, som de gör i början.
Jag tycker att den här träningen är så kul just därför att hunden måste tänka själv, och försöka klura ut vad det är den ska göra.
Så kul om ni blir inspirerade!!

Unknown sa...

PS Det tog altså drygt en minut att lära Nemi att hon skulle ställa sig i lådan, idag sitter det perfekt... apropos hundar som inte kan lära sig något...

Anonym sa...

Ja, det är fantastiskt att se hur läraktiga och snabbtänkta dina flickor är! Du borde ta på dig omaket att missionera! Så många har fördomar om kineser - bara för att de är så sanslöst söta?

Anonym sa...

P.S.

Och: o ja! Du inspirerar!

Eva S sa...

Roligt att få se er träning. Lådan är lättast, den går fint, jag tränar som du. Däremot håller vi på med att backa upp på stolsdynor (som ligger på golvet!). Det går trögt.

Boubou sa...

Blir spännande att följa! :)

Lyckopiller sa...

Blir så inspirerad av er så nu tar jag också tag i klickerträningen igen. Har varit lite seg med den. Förstår inte varför när det är så kul....

Britt Marie o Rudi sa...

Liten rapport från träningen i Julita: Jag har samma idé som du när det gäller att först få upp bakbenen på något lägre för att sedan kunna gå vidare. Under promenaden provade jag på en del stubbar och något trappsteg utan att Rudi fattade vad jag ville. I kväll körde vi en omgång med de hopbundna dynorna igen. De är väldigt vingliga och inbjuder inte alls till att ställa upp bakbenen på. Jag måste försöka hitta något stadigt, helst runt och inte för högt innan träningen kan börja på riktigt. Men detta är ju bara dag två, så vi hinner!

Freja Phaléne sa...

Någon så tuff träning gör inte vi... Mer leta godis och hämta rätt pryl och sånt, men ni verkar ha kul!!!