lördag 5 februari 2011

Utmanad!




Det är riktigt upplyftande att bli utmanad. Nu är det Agnes som hjälper mig med freestyleträningen som har slagit till. Jag har fyra veckor på mig att:
1. Lära Zelda att gå runt en svart puff (!) med frambenen på golvet och bakbenen på puffen.
2. Lära Nemi att gå och lägga sig i en låda som står tre meter bort.
Jag måste själv bryta ner detta i träningsbara moment, och komma på hur jag ska träna för att lyckas.
När vi är klara ska jag kunna sitta på golvet med händerna bakom mig så att det är omöjligt att visa, peka eller styra med annat än rösten, och hundarna ska begripa vad det är de ska göra...
Finns det någon annan som vill anta samma utmaning? Jag kommer att lägga upp små klipp allteftersom, vore väldigt kul att få en eller fler träningskompisar... (En uppgift per hund...)
Jag älskar att Agnes vågar ge mig en riktigt svår uppgift!
Bild: Zeldas puff, Nemis låda och min position...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Himmel! Tyvärr har jag ingen mjuk lädertaburett utan bara en hård av rotting...Men en låda borde jag hitta!
Vi har aldrig tränat freestyle, bara lite lydnad till husbehov. Försökte nyligen med "backa" men gav upp...
Aspiranten fyller tre i juni, en dvärgpudel, trög efter löp just nu.
Duger det?

Ludde sa...

Friskt vågat... Husse och matte tror att jag är för obegåvad för att klara sånt där, men dom är bara för lata för att försöka. Jag är övertygad om att ni kommer att klara det! Lycka till!

Freja Phaléne sa...

Wow!!! Lyckas du med det måste du ju visa bilder!!! Super skoj att följa ju... Nospussar från mig

Olga da Polga sa...

Vilken rolig utmaning! Men jag är som mina Vinthundar - tappar lusten om jag inte har en väldigt speciell anledning till att kunna göra just det där ... ;-) Men jag blir verkligen glad av att se er som gör det! Skall bli spännande att se resultatet ... men kanske ännu mer - h u r ni gör för att nå målet ...

Eva S sa...

Vi har redan börjat träna. Lägga sig i lådan går nog hyfsat, men den andra uppgiften blir intressant.

Britt Marie o Rudi sa...

Jag ska leta efter substitut för skinnpuff och låda, så återkommer jag:-)
Gå runt med frambenen på en pall kan Rudi redan, men jag tror att pallen blir för liten för bakbenscirklande.

Britt Marie o Rudi sa...

Nu har jag fixat något som nästan blir som en skinnpuff. Jag har bundit ihop två trädgårdsdynor. När Rudi introducerades för dynan provade han allt..att lägga leksaker på den, hoppa över den, ligga med platt nos på den, i stort sett allt utom att kliva på den. Åtminstone inte med bakbenen. Det här kommer att bli en utmaning att jobba med!

Unknown sa...

Jo, jag anar det värsta... men det ska bli kul!

Unknown sa...

Oooo så kul att ni vill vara med!!!
Jag startar idag, söndag (ägnade gårdagen åt att planera). I morgon får ni se de allra första försöken.

desperat hemmafru sa...

Har ingen aaaaaaaaaaning om hur man ska göra! Buzz och jag kan ju inte ens gå fot mer än nödvändigt... Men klicka kan vi hjälpligt och Buzz är en klippa på att hoppa upp på puffar. Måste nog tjuvkika på hur ni gör först. Men om det mot förmodan skulle bli något, så lovar jag att rapportera!

sofia sa...

Vi är med. Har en dvärgpudel som ska få lära sig att gå och lägga sig i en resväska. Vi börjar idag söndag.