söndag 6 februari 2011

Trippelträning...

Såhär tränar vi tre saker samtidigt. Jag lägger godis i en skål framför och en skål bakom, och Zelda vet inte åt vilket håll hon ska få springa. Detta är mitt senaste försök att få till ett "stå" - idén är att hon måste ha fart framåt och vara ungefär i rätt position (fot) för att få sitt varsågod.
Innan hon kan springa bakåt måste hon ju stanna, så att nästa steg är "ståvarsågod" och belöning bakåt, sedan ska det bli "stå...varsågod", och så småningom "stå" och när hon stått ett tag "varsågod". På det sättet hoppas jag få fart både i följandet och stannandet. Skälet till de två godisskålarna är att när jag bara har en bakom blir hon långsam framåt eftersom hon hela tiiden väntar på att få springa tillbaka...
Så vi tränar 1 ) följsamhet, 2) stå och 3) även attityd - hon får sitt "varsågod" när hon visar engagemang och framåtanda - tre i ett!
Tack Barbro för den här övningen!

8 kommentarer:

Freja Phaléne sa...

Vad duktiga ni är!!! Jag hade glufsat i mig ett par bitar när husse inte såg...

Anonym sa...

Låter komplicerat...

Unknown sa...

Till "Anomym": Jo, men efter att ha tränat (försökt träna) "stå" på mindre komplicerade sätt och misslyckats får jag nu ta till det tunga artilleriet...

Anonym sa...

Åå, håller tummarna för att du ska lyckas! Tyvärr har jag inga tips; vi kan "stanna" (med panik i rösten blir det omedelbart stopp. Men dessvärre står hon inte kvar utan kommer för att inkassera lönen.)
Freestylefolket har speciella gener?

Anonym sa...

Hur länge har du tränat med trestegsmetoden? Zelda har ju mycket energi i rörelserna! Det må vara komplicerat men ger uppenbarligen resultat, åtminstone i en lekmans ögon.

Unknown sa...

Jo, detta är en underbar övning för att få en sävlig hund att ansträngfa sig litet mer (och ha roligare)... Vi har kört litet då och då de senaste veckorna...

Gudrun sa...

Ja, Zelda visar verkligen en härlig energi! Tänk om min hund var lika "het" på godis... För honom är det mer lek som gäller (som du såg på filmen) och då blir belöningarna så himla långdragna...

Hana_Caena sa...

smart !!! och så duktiga ni är !!!