lördag 19 februari 2011

Kommer detta att fungera?

Prövar nu att lära hundarna att markera olika färger, detta för att göra dem mer uppmärksamma på det jag säger, och mindre på mitt kroppsspråk. Ska bli spännande att se om det fungerar. Min plan är att börja med att bara visa en färg (svart), och upprepa vad den heter, sedan låta dem välja mellan svart och vit utan ätt sätta ord på "vit", och till slut att "döpa" även "vit".
Här ser ni andra omgången med Zelda, första gången körde vi bara med den svarta för att komma igång. Med Nemi ser det ungefär likadant ut, fast det går fortare...

10 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Jamen, det där såg ju hur roligt ut som helst! Det måste vi nog också prova. Alla övningar som utvecklar kontakten oss emellan, är utmanande, enkla i sin form och glädjefyllda (och genererar godis, Rudis anm.)provar vi gärna på.

PS Rapport från utmaningen finns på bloggen.

Puppans matte sa...

I sista repetitionen såg man att hon verkligen tittade efter att det var rätt färg innan hon markerade. Fascinerande, och vad snabbt hon lärde sig!

Unknown sa...

Jo, jag fick också det intrycket - hon var på väg åt fel håll men ändrade sig. Sedan är väl frågan om det var något jag gjorde som hon läste av - hon är extremt lyhörd för minsta lilla (ofrivilliga) tecken...

Unknown sa...

Till Britt Marie och Rudi - Ni leder utmaningen med hästlängder, vi ska nu försöka komma ikapp! Jätteroligt att få se resultatet av ert arbete!!!

Freja Phaléne sa...

Både imponerad och förvånad, det såg ju kul ut!!! Ska nog få husse att försöka sig på den leken med oss!!! Vuff

Anonym sa...

Fantastiskt! Tänkte på "höger" och "vänster" precis innan du bytte hand; det ser onekligen ut som om Zelda kan skilja på svart och vitt.
Någonstans har jag läst att svarta hundar blir mest påskällda av andra hundar, svart är hotfullt?

Olga da Polga sa...

Ojaa !!!

Malena & Ivar sa...

Jisses, vad duktig hon är. Dina olika videor ger mig riktigt mycket inspiration och börja testa det på min cane corso. Vi har testat gå sick sack mellan benen.

Det går riktigt bra, tur att man är lång kan jag bara säga :p men Tack för dina videor det ger mig och ivar mycket roliga tränings moment!

Anonym sa...

jag tror absolut det kommer funka! jag kom att tänka på ett program jag såg på tv:n där en helt sannslös boarder collie kunde hämta "moroten" "nallen" "bollen" osv., minns inte hur många olika saker hon visste vad dom hette, MEN det bästa var att hon även kunde hämta dom om man höll upp ett kort på t.ex. "bollen"! otroligt!

Denise Hundkonsult sa...

Kul att du också försöker Åsa! Sista, absolut sista rep på filmen visade ju att hon valde rätt med eftertänksamhet! Jag ser fram emot en ny rapport! Kram från england!