tisdag 1 februari 2011

Ett stort steg för en liten hund!

Igår visade Zelda för första gången (som jag har lagt märke till) att hon börjar generalisera kunskap, det vill säga att hon kan ta något hon lärt sig i ett sammanhang och tillämpa de i ett annat.
Någon hade ställt en kon på vägen, Nemi skällde, vi gick fram för att inspektera . Jag pekade på den och sa "gå runt" bara för att se vad Zelda skulle göra. Hon gav mig en glad blick som jag tolkade som "Jag fattar, och jag gör det gärna", sedan travade hon runt konen utan någon tvekan (och helt utan vägledning från mig).
Sedan tidigare kan hon "runt", då travar hon runt mig, men nu fattade hon att hon skulle runt något annat, vilkat vi aldrig har tränat på.
Kul!!!
Lietet senare gick vi ut med kamera för att se om hon skulle göra om det...
PS Det ligger en lekplats intill ifall ni undrar över bakgrundsljudet....

6 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Wow! Vad kul! Man ser verkligen att hon VILL få uppgifter. Buzz frågar också om uppgifter, men jag har inte varit så bra på att träna. Måste testa "runt" ute någon gång, för faktiskt är det ett av de få komandon han kan.

Anonym sa...

med vilken glädje och självsäkerhet hon travar runt!
så kul och så stort!

//Nica
http://lyckaetthundliv.blogg.se

Becca sa...

Duktigt hon är :D
Olga gjorde samma sak med slalomen på agilitybanan för hon har ju lärt sig att gå slalom mellen mina ben ;I)

Anonym sa...

Förenar mig med de stående ovationerna som hörs!

Britt Marie o Rudi sa...

Gatu-teater har jag sett, men det var första gatu-freestylen jag skådat! Bravo!

Unknown sa...

Till Desperat hemmafru: vill du ha hjälp?