måndag 28 februari 2011

Nyheter från Sverige:

Idag kom ett SMS från Jeanett på Vita Huset: "Det går superbra, de verkar trivas".
Hurra! Just i det läget måste det vara riktigt bra att vara två.
Nemi fortsätter med sina varannandagsbad för att pälsen ska uppföra sig. Jag minns inte hur länge Zelda behövda täta bad för att inte tova, hon hade det i alla fall betydligt svårare än Nemi. Nu vet jag att det gäller att förebygga, så det inte blir något trasslande med illasinnade hårklumpar. Med Zelda låg jag länge steget efter i ställer för steget före, vilket blev rätt plågsamt för oss båda.

9 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Bästa smsen man kan få! Så skönt att veta att de har det bra.

Hana_Caena sa...

har planerat ett bad till här, innan det egentligen behövs.. kanske för att slippa tovor för att slippa sitta i timmar..

tack för påminnelsen!!

Unknown sa...

Till Desperat Hemmafru: hur gick det för Buzz medan ni var borta? Trivdes han bättre i hemmiljö? Och till Hana_Caena: jo, ett bad i god tid är ju inte något större problem, men som du säger är det ju inte kul att sitta och reda ut tovor... Det räcker som motivation för mig att inte skjuta på baden...

Britt Marie o Rudi sa...

När hundvakten har hört av sig att allt är bra, så kan man slappna av och njuta av semestern igen. Tills man behöver en ny bekräftelse på att allt är bra med fyrfotingen.

Olga da Polga sa...

Så skönt för dig att få veta
och vilken tur att de blir badade där också! Jag är också hundvakt i två veckor och smsade lugnande besked, men om jag frågat katterna om vad de tyckte skulle de nog inte hålla med ;-)

Freja Phaléne sa...

Usss, bada!!! Tycker jag är jättesuperäckligt... Frejakram!!!

Anonym sa...

Hej! Qvittras matte undrar vad du använder för schampo och balsam för vi vill också slippa tovor!!!

Lyckopiller sa...

Härligt att de trivs! Det gjorde våra tre oxå när de var där!

Unknown sa...

Till Quittras matte: tyvärr verkar det vara så att olika produkter fungerar olika bra på olika pälsar. Det hetaste tipset är väl att välja schampo + balsam som är särskilt framtaget för långa, lätta pälsar, och sedan testa sig fram. Det finns en uppsjö att välja mellan, för min del tycket jag att det viktigaste verkar vara att förebygga tovorna genom täta bad. Om hunden ändå har fått tovor kan den badas om efter en eller två dagar, då minskar risken att de återkommer.
Andra tycker att vanliga människoschampon fungerar bra på puffar - jag har dock inte hittat något som jag tycket är lika bra som hundprodukterna. Sedan gäller att inte gnugga hunden när den badas, då skapar man bara nya tovor...
Ja, det är en utmaning, men belöningen - en vacker, flytande puffpäls - gör att jag står ut med pysslet...