måndag 8 september 2008

Här är jag!


Till och med jag, som jämfört med en hund inte har något doftsinne att tala om, märker att Zelda nu börjar lukta på ett annat sätt.
Jag hade läst att CC inte "luktar hund", men det blev ändå en överraskning att hon är så doftlös i vanliga fall. I början var det märkligt - som att bita i ett äpple som inte luktar äpple, eller att gå in i ett bageri som inte luktar bröd. Sedan upptäckte jag som tur är ett ställe där även Zelda luktar hund: hennes tassar, de som lämnar ett litet pärlband av visitkort där hon har gått.

Nu luktar hon i alla fall löptik. Om till och med jag kan känna doften vågar jag knappat tänka på hur den kan uppfattas av andra hundar. Det sägs att en hanhund kan känna den på flera kilometers håll. Det är svindlande att fundera på all kommunikation som går oss människor förbi, fast vi lever mitt i den...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har själv haft bara hanhundar och genom att se dem i aktion kan jag föreställa mig hur mycket en tik luktar. Tur att det inte är lika påträngande doft hos oss människor.
Vi har nu bokat en liten valp. Vi fick ta ner vår fina hund för en tid sedan. Kan inte leva utan hund...

Unknown sa...

Ja, det är märkligt svårt att klara sig utan hund när man väl har haft en... Jag brukar tänka att människan och hunden har kompletterat varandra i tiotusentals år, och att det först är under det senaste århundradet som många människor lever utan kontakt med hundar. Så kanske återgår vi till det naturliga tillståndet när vi skaffar en ny valp...
Tänker du välja en tik eler en hanhund den här gången?

Anonym sa...

Det blir en hane igen. Jag blev överrröstad i familjen angående den frågan... Vår förra hund utvecklade en sådan rädsla, det började med skotträdsla....vi saknar honom så, men äntligen har han fått ro...