tisdag 9 september 2008

Pediatric spaying...


Här är Zelda vid ungefär 8 v. Hade hon levt i USA hade hon kunnat bli av med såväl äggstockar som livmoder redan då. Pediatric spaying, kallas proceduren. Barnmedicinsk sterilisering. Här i Sverige var det länge förbjudet att sterilisera hundar av båda könen för ägarens/hundens bekvämlighet, men nu börjar det bli allt vanligare att både hanhundar och tikar som inte ska gå i avel steriliseras/kastreras.
Jag lyssnade runt litet - de som förespråkar sterilisering (jag håller mig fortsättningsvis till tikarna) menar att löpperioderna är stressande både för hunden och för hundens omgivning och att risken för livmoderinflammation och juvertumörer minskar dramatiskt efter operation.
Kunde det kanske vara bra för Zelda att slippa löpen efter den här första gången? Jag tog ett samtal med veterinären. Hon berättade att upp till 15-20% av steriliserade tikar blir inkontinenta efter operationen, att risken för sköldkörtelproblem och skelettskörhet ökar, att tiken kan få en atrofi av de ytter könsorganen och svårbehandlade exem där, samt att de får lätt att gå upp i vikt, så att det blir viktigt att hålla igen med maten. Pälsen kan återgå till att bli mer valppälsliknande.
Det blir ingen operation för Zelda, om inte hon utvecklar långa och pågsamma skendräktigheter. Vi får se hur det utvecklar sig.
Klart är att att hon just nu är inne i en spännande utveckling, både kroppsligt och psykiskt. Och jag vill gärna ha en vuxen, utvecklad hund...

1 kommentar:

lillamy sa...

Oj! Det var viktigt att läsa detta om kastrering. Vi har precis skaffat en kattunge, en hona. Det är ju ganska vanligt att kastrera honkatter, men jag frågade veterinären om just benskörhet med tanke på att det drabbar kvinnor som "kastreras". Han visste dock inget om det. Måste ta reda på vad katter kan få för men av en kastrering, det känns inte lika självklart att kastrera katten längre.