söndag 14 april 2013

I alla fall en hund uppskattade promenaden.

Igår gick jag runt Judarnsjön (som jag alltid har trott hette Åkeshovssjön) med två nybadade puffar.
Rätt ofta såg det ut så här:

Vi hittade förstås en bra fotosten.


Zelda hängde bakåt i kopplet. Jag vill inte påstå att jag fick dra henne runt sjön men det var inte långt ifrån. Jag kan inte släppa henne, risken att hon springer tillbaka till tunnelbanestationen är överhängande. Nemi däremot rusade runt där hundar får vara lösa, jagade skator, for runt bland buskar och träd och uppförde sig med andra ord som en helt vanlig hund på promenad. Hon hade kul.

Plötsligt byter Zelda position, lyfter svansen en aning, och går om mig, visar att hon nu vill framåt. Vad har hänt?
Jo, vi har fått syn på hus, och trottoarer.

Om någon, innan jag skaffade Zelda, hade sagt att jag skulle kunna uppskatta en sådan hund hade jag nog svarat att jag för det första aldrig ens skulle fundera på att skaffa en hund som inte gillade att vara ute, och att om jag ändå råkade få en så hade jag nog sett till att omplacera den snarast.
Så fel jag hade.

Fast jag saknar fortfarande Nestor ibland. Han som klev ut genom ytterdörren, stannade, vädrade en liten stund, hans stora nosspegel rörde sig som om den hade ett eget liv. Han som sedan tittade på mig med en blick som sa: "Nejmen vilket perfekt väder för en promenad, gärna lång."
Då kunde regnet hälla ner, eller snöstormen vina, eller solen gassa - enligt Nestor var alla väder bra väder, och alla promenader uppskattade. 
Vi kändes som ett bra team, han och jag som kunde skutta oss fram mellan och genom regnpölarna och snödrivorna, och jag tänkte då att det ju inte kunde vara så kul att ha en frusen liten hund med täcke som bara ville in igen. 
Och det är det inte, men man får ju se till helheten i sina relationer.


7 kommentarer:

Eva sa...

Men lilla Zelda...
Helt klart en hund för "civiliserade trakter":D
Här kan Assar göra ungefär tvärtom om vi varit på topparna t.ex. När han får asfalt under fötterna och hus ikring så drar han benen efter sig som 17.

Bingolotti sa...

Zelda the city dog;-) Apropå ogilla dåligt väder/slask så hoppar Bingo över alla vattenpölar så som stora o försöker gärna promenadstrejka inne i stan om det så bara duggregnar...

Carina sa...

Lilla bedårande,underbara Zelda!
Skrattade högt när jag läser om hennes reaktion på husen:) Lite som en tonåring som tycker att skogen suger.
Tack Åsa för att du skriver så inkännande och klokt om dina små damer, var och en fantastisk på sitt alldeles egna sätt.

Olga da Polga sa...

å vad bra sagt

eva s sa...

hi hi, stackars Zelda, tvingad till skogspromenad :)

Min pudel vägrar gå om det regnar. Trodde inte först att det kunde vara sant, men hon vill verkligen inte gå!!

BMW o Rudi sa...

Nu förstår jag vad du menar när du kallar Rudi vädertålig :-) . Men han har i stället stora problem när drt blir varmt o soligt. Då vill han stanna hemma.

Unknown sa...

Åå Nestor..! Önskade att jag hade fått träffa honom, jag tror att jag hade älskat han!