torsdag 25 november 2010

Vad betyder "fot"?


Som ni kanske minns har vi tränat position genom att använda ett block, eller en bok, som Zelda stått på med framtassarna. Så småningom har jag använt mindre och mindre markörer för var tassarna ska vara, nu är vi nere i en liten pappersbit. Nu kommer det intressanta - hur har Zelda uppfattat situationen?
Det ser ni på klippet - det är så spännande att träna, det är ju där man blir brutalt upplyst om vad hunden egentligen har dragit för slutsatser av mattes/husses pedagogiska ansträngningar...
PS - Bland det bästa som händer just nu är att Zelda tränar med viftande svans och allmänt positiv attityd. Det har tagit lång tid - hon har varit rädd för klickern, rädd för targetsticken, rädd för mina fötter, obekväm i situationen. Det går så oerhört mycket lättare nu när hon kan koncentrera sig på uppgiften utan att samtidigt oroa sig för sin säkerhet. Jag blir så glad!

8 kommentarer:

Ej hundägare sa...

Så fin hon är :) och Nemi sitter på plats och tittar ivrigt på.

Jenny o Elba sa...

Snyggt jobbat! Jag tycker att ni har gjort ett kalasstort jobb. Först jobba mot alla rädslor och sedan komma fram till denna snygga ingång i utgångsposition!
Vi är imponerade!!!

Gudrun sa...

Vilken skillnad på Zeldas attityd! Wow!

Anonym sa...

Imponerande!

Britt Marie o Rudi sa...

Så roligt att Zelda blir mer och mer bekväm i träningssituationer! Nu får du bit för bit träna bort gesten också, så är ni framme! Hon är fin att titta på, din Zelda.

Anonym sa...

Igår när jag slog på tv:n satt du i rutan. Ett spännande program men jag undrade var Nemi och Zelda var. De hade passat bra in i programmet som "terapihundar". Min airedaleterrier växer så det knakar och blir bara busigare och busigare.

Olga da Polga sa...

Woaw! Vilket team ni är! Och så fint ni jobbar tillsammans - det strålar glädje om er!

Unknown sa...

Visst ska det väl vara så att airdaleterrier = bus?