måndag 15 november 2010

Tvåvägskommunikation


När Nemi undrar vad hon ska tro om en vespa, en flyttkartong på trottoaren eller ett okänt ljud tittar hon på Zelda. Zelda som inte längre bryr sig om vespor, kartonger eller konstiga ljud visar med sitt kroppspråk att detta inte är något att hetsa upp sig över, och Nemi slappnar av.
I morse gjorde Zelda något nästan nytt - första gången var igår kväll. Hon ville ha en leksak (se bild) som jag hade lagt i bokhyllan (igår var det mat på köksbänken). Hon skällde till, tittade på leksaken, tittade på mig, och skällde till igen. Kan hon ha lärt sig detta av Nemi? Nemi har som ni vet åsikter om det mesta, och hon håller dem inte för sig själv.
Jag vill ut. Jag vill leka. Jag vill ha den där. Jag vill in.
Voff. Vovov.
Tänk om Nemi har lärt Zelda att det kan löna sig att visa vad man vill?
PS. Ja, jag köpte den för att den liknar Zelda...

10 kommentarer:

Gudrun sa...

Det är nog alldeles säkert så att de lär av varandra. Häftigt!

Olga da Polga sa...

jaa så måste det vara.
Heja Zelda!

Anonym sa...

Zelda har väl märkt att Nemis skall leder till resultat?
Fick Zelda det eftertraktade bara genom att titta på det innan Nemi kom?

Jenny o Elba sa...

Coolt!

Unknown sa...

Zelda har sällan visat vad hon har velat, det är som om hon inte har trott sig ha rätten att bestämma. Nemi, däremot, har en stark och tydlig vilja och massor av självförtroende.
Det är ju väldigt kul om Zelda har fått litet tips om hur man kan göra - vilken gåva från lillskruttan! Eller kanske hade det hänt ändå - Zelda mognar och utvecklas hela tiden.

Lyckopiller sa...

Man lär sig nåt nytt varje dag...

Jeanette sa...

Hehe - känner igen det där med att högljutt deklarera vad man vill och vill ha :D Har just nu en liten som ljudligt talar om att matte ska ge favoritkurre som hamnat på en stol...
Tror absolut att dom tar efter varandra :)

Eva sa...

Det är så häftigt med två hundar. Jag ser samspelet mellan dem ganska ofta. Speciellt om jag är här och nu och inte tänker på annat, som jag ofta gör.

Hanah på Pärlan sa...

Jag älskar att Zelda o Nemi har så olika personligheter, dom kompletterar varandra otroligt bra. Jätte bra blogg föresten! Längtar till Zelda o Nemis nästa besök på Café Pärlan! / Hanah

Unknown sa...

Kul att se dig här Hanah!