torsdag 11 november 2010

Misslyckad kvällspromenad,,,

I kväll har jag varit ute i 45 minuter, varav minst hälften var ofrivilliga. Zelda gjorde snabbt det hon skulle, och ville sedan bara gå hem.
Nemi gjorde ingenting. Jo, hon försökte springa efter råttor och kaniner, hon skällde på två hundar, men hon gjorde inget av det jag ville att hon skulle göra. Till slut gick jag hem, lämnade Zelda, och tog ett nytt varv med Nemi.
Nya råttor, nya kaniner.
Och hitintills har det alltid varit så att om hon inte kissar på kvällen så måste hon ut vid fyratiden på morgonen, och jag har verkligen ingen lust att stiga upp då, det är dessutom svårt att somna om.
Med andra ord - misslyckad kvällspromenad.

8 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Jag, som bara ägt hanhundar, har svårt att sätta mig in i situationen att promenera med hunden i 45 min utan att det har kissats 4711 gånger.

Boubou sa...

Oj då. Själv kissar jag som en stolle. Lyfter på benet hela tiden. Vi kommer ingenstans på 45 min...

Marie Christine sa...

Känner igen problemet :-) Men här är det inte råttor och kaniner som stör ordningen. Jag tror att Qvittra är mörkrädd, eller så är det helt enkelt så att hon inte ser någonting bakom sin lugg när det är mörkt ute. Iaf vill hon inte gå framåt och kissar gör hon inte i första taget. Så länge som 45 minuter har jag aldrig behövt vänta men 5-10 minuter har det nog blivit några gånger. Jag brukar ta henne i koppel (vilket hon aldrig har annars) och gå framåt med lite bestämda steg. Med milt våld "tvingar" jag henne att röra på sig och då brukar kisseriet komma igång ungefär samtidigt som hon "ger sig" och följer med. Varje hund är en individ och man får lära känna sin egen!

Unknown sa...

Till Zokka: Så var det med Zelda underhennes första vinter - hon var orolig i mörkret, och är man orolig kissar man inte.
Gilla inte Qvittra att ha håret uppsatt? Zelda verkar ha fattat att spänne = inget hår i ögonen, så nu ser hon mycket nöjd ut när jag tar fram borste och spänne, hon kommer och ställer sig still med svängande svans...

Unknown sa...

PS till Zokka.
Jag gjorde ibland så att jag bar Zelda bort, och så fick hon gå hem.
Allt det där känns avlägset nu när rädslorna har lagt sig sedan länge...

Marie Christine sa...

Nej, Qvittra gillar inte att bli borstad så hon försvinner in under någon låg möbel om hon får klart för sig vad som är på gång. Så jag får lura henne lite när hon ska upp på trimborder. Hon har snodd ibland, men jag tycker den sliter mycket på pälsen. Även om man är jätteförsiktig då man tar bort den så blir det slitet. Kanske det finns bättre snoddar? Jag använder såna hårsnoddar i minsta storleken som finns att köpa för människor. Spänne vore förstås ännu bättre! Ska försöka hitta något i lämplig storlek.
Jag brukar göra som du med Zelda, bära henne en bit bort. Hem går hon ju alltid :-) På dagtid är det aldrig några problem att gå. Hon älskar långa, trassliga skogspromenader. Om underlaget blir för blött eller geggigt för henne går hon bara runt helt enkelt.
Det finns några nya bilder på henne på min blogg nu. Dels bland inläggen i oktober, dels under bilder.

Unknown sa...

Till Zokka - det finns små silikonsnoddar att köpa på nätet eller på alla större hundutställningar som man klipper bort när de ska av, sliter minimalt. Vi hör med små plastspännen som ser ut som rosetter - de sitter, och jag tror inte att de sliter nämnvärt...

Unknown sa...

PS: rosetterna köper jag här:
http://hem.bredband.net/b519743/
Gå in under "till salu"!