lördag 6 november 2010

"Ojoj" - bästa ordet just nu.

Nu fungerar plötsligt Nemis skvaller - hon har velat skälla ut allt hon ser, särskilt när det är mörkt. Lyfter jag upp henne känner jag hur snabbt hennes lilla hjärta slår - världen är stor och full av suspekta föremål (cyklar, soppåsar, slängda paraplyer..) och människor (med kassar, hattar rockar... ja ni förstår). Nemi bara måste berätta om sina upptäckter.
I kväll prövade jag med rejäla mängder gott torrfoder (som hon inte får till vardags). Varje gång hon skvallrade fick hon ta en tugga, men sa hon så mycket som voff så sa jag, beklagande, "ojoj" precis på samma sätt som jag gör om hon lägger sig när jag har sagt "sitt" eller sätter sig när jag har sagt "ligg". Hon vet mycket väl vad det betyder: "Hoppsan - nu blev det fel och därför får du inte din belöning".
Nu verkar poletten ha trillat ner: "Aha - jag ska inte skälla."
Detta har vi försökt förklara tidigare, men det var först nu som jag tyckte att hon verkade förstå.
Hoppas att jag har rätt, och att det håller i sig!

9 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Vad roligt med framsteg i skvallerträningen! Visst är det en härlig stund när man märker att en polett trillat ner!

Gudrun sa...

Visst är det häftigt!

Jenny o Elba sa...

Härligt att det går framåt! Smart med felkommandot, jag har aldrig tänkt på att använda det i just så'na sammanhang som skällande. Jag har bara använt det i "momentträning".

Unknown sa...

Nej, jag hade inte heller tänkt på att det kunde vara ett bra sätt att förklara hur jag ser på voffandet - det gäller bara att komma på det...
Och så ska man förstås ha något med sig som hon VILL ha..

Anonym sa...

Tack för tipset om "ojoj" - om det nu hörs genom skallen...För mig gäller det att vara tillräckligt snabb med den kokta kycklingfilen, vilket inte är så lätt med handskar på händerna. Har funderat på att leta efter vantknipsor för barn för att slippa tänka på handsken...

Unknown sa...

Idag har hon varit nästan helt tyst (undantaget när det kom en hund)... Hurra!

Unknown sa...

Till Anonym - idén är att hunden ska se ngt att skälla på, men sedan istället vända sig mot dig för att få en belöning. När den väl kommit så långt kan den gott vänta medan du famlar med vantar och kyckling. Det gäller att se till att inte belöna när den skäller, annars tror den ju att det är skallet som ger godiset...
Berätta gärna hur det går!

Anonym sa...

På kurser går skvallerträningen fint men när vi plötsligt möter en hund i det "civila" hinner jag sällan hejda skällandet (då har jag två i stället för en som på kurserna)
Vår tränare säger att vi borde arrangera skvallerträning, bjuda in några hundar enkom.
Har kommit så långt att jag har bara en hund tre dagar i veckan...

Anna Freddie Bilbo sa...

Hur har du tränat in "ojoj"? det lät som någonting värt att prova på mina hundar :)
roligt när man märker att hunden börjar först vad man är ute efter.