måndag 11 oktober 2010

I morse...


I morse slet en söt men lite bänglig Ridgebackvalp sig, och sprang efter Nemi.
Nemi skrek och flydde.
Här kommer nu en stor skillnad mellan Nemi och Zelda. Zelda verkade drabbas av panik i sådana situationer - hon sprang rakt fram, bort från mig, och kunde rusa rakt in i ett staket eller försvinna över horisonten. Nemi sprang i en båge och satte sig mellan mina fötter.
Det tog sedan tio sekunder för henne att lugna sig och bete sig som vanligt - för Zelda kunde det ta flera dagar, längre efter värstingtillfället med Samoyeden...

Ridgebacken som är en alldeles ovanligt charmfull och karismatisk sexmånadersvalp fick mig också att vara glad över att jag inte har en hund som är starkare än jag själv - varken Zelda med sina sex kilo eller Nemi med sina tre kommer någonsin att kunna rycka loss kopplet ur mina händer...
När jag letade efter en bild på en Ridgebackvalp hittade jag denna som egentligen inte har så mycket med inlägget att göra, men som jag bara inte kan motstå. Valpen heter Emerald Isle's Braveheart, och båda hans föräldrar tävlar framgånsrikt i agility.

6 kommentarer:

ej hundägare sa...

Gissar att vetenskapskvinnan i dig är nöjd med så olka temperament hos Zelda och Nemi... :)

Unknown sa...

Det är alltid spännande att ge sig in i en ny relation, och få utforska en ny individ...
Det är som med barnen - det är ett nytt litet universum som öppnar sig med varje nytt barn, om man bara lyssnar uppmärksamt och försöker att inte låta sig påverkas alltför mycket av sina förutfattade meningar...

Britt Marie o Rudi sa...

Skönt att Nemi fann sig så snabbt! Hon verkar vara en lite tuffing.

Anonym sa...

Kom att tänka på en sak. Med hundar är det självklart att man går kurser tillsammans för att få hjälp med samspelet. Men barnen ska man på något sätt bara veta av sig själv hur man ska bemöta./Före detta hundägare

Unknown sa...

Jag tycker att jag fick mycket hjälp med barnen när jag talade med andra föräldrar, gärna sådana vars barn var litet äldre...

Denise Hundkonsult sa...

Åh så härligt att hon söker tryggheten hos dig Åsa! Bra jobbat med Nemi, ni verkar ha bra band mellan er :) Ser fram emot nästa privatträning! Må så gott tills dess! Kram!