fredag 10 september 2010

Inga valpar...

Citat från Olga da Polgas doggblogg: "Elsa längtar efter valpar tror hon har valpar saknar valpar eller undrar var hennes valpar är..."
Och en kommentar: "E. tror också att hon är gravid efter varje löp. Ska inte äta, vill inte vara ute, ska bara ligga i sin säng och vänta... "
Detta ska Zelda få slippa framöver, vi har nu bokat tid för kastrering, det blir på måndag.
Onaturligt? Det onaturliga är väl i första hand att vi inte låter tiken få de två valpkullar om året som hennes kropp är programmerad för. Jag hoppas och tror att detta kommer att bli bra för henne, men oj vilket stort (och ganska dyrt) steg det känns som...

14 kommentarer:

Jeanita sa...

Vad duktig du är Åsa som har tagit
det här beslutet. Det kan inte ha
varit lätt, alla har givit dig sina
råd i bästa välmening, men det är
din tik och ditt beslut.
Nu gör du en planerad operation på
en frisk hund. Alternativet kanske
hade blivit en akut operation som
inte är alldeles lätt.
Jag ska tänka på dig och Zelda på
måndag. Kramar från mig och hundarna.

Anonym sa...

Jättebra resultat!
Hoppas att det går bra för henne.

Marina sa...

Hej Åsa,
Skönt för Zelda (åtminstone så småningom) att slippa de regelbundet återkommande down-perioderna. Ge henne en stor kram, och något extra gott, från mig när hon är tillbaka i sina gamla glada gängor igen!
//Marina

Puppans matte sa...

Visst är det ett svårt beslut att ta, men jag tror du gör rätt. Min förra tik betedde sig så som du beskriver att Zelda gör de två månader som följde efter löpen, så henne lät vi kastrera när hon var ca 2 år. Det ångrade vi aldrig, hon slapp sina "depperioder" och verkade allmänt gladare, hon gick inte upp i vikt ett enda gram, pälsen påverkades inte och hon läckte inte urin (som lär ska ara en ev. bieffekt av kastrering). Lycka till

Unknown sa...

Enligt veterinären jag talade med är risken för urinläckage mindre hos små hundar, och mest uttalad hos boxrar, av någon anledning...
Jag håller tummarna och hoppas att det går lika bra för Zelda som för Puppans mattes förra hund (hoppas att jag har fattat rätt...)

Lyckopiller sa...

Lycka till på Måndag. Jag vet flera kastrerade tikar som inte haft några som helst problem. Och får de urinläckage så finns det medicinering mot det.

Ej hundägare sa...

Häller tummarna.

Gudrun sa...

Min förra hund Allis (Dogue de Bordeaux) kastrerades p g a livmoderinflammation och hon mådde hur bra som helst efter det i hela sitt resterande liv. Hon drabbades inte heller av urinläckage så det var bara plus med kastreringen. Tänk, bara att slippa löpperioderna... Hoppas att allt går bra!

Britt Marie o Rudi sa...

Bra! Då blir nog Zelda gladare och piggare, precis som du vill ha henne! Lycka till på måndag!

Olga da Polga sa...

Åh så skönt att ha tagit ett beslut!
Lycka Till!

Anonym sa...

Håller tummarna och hoppas på bästa tänkbara resultat!

Denise Hundkonsult sa...

Jag tror det är ett mycket klokt ochbra beslut, Zelda mår ju inget bra alls i sina löp. Lycka till lill-skruttan, se till att hon får smärtstillande utskrivet efteråt så hon slipper ha ont! (inte alla vet. som tänker på sånt tydligen..) Kramar till er allihopa!

Unknown sa...

Tack för er omtanke! Och ja, vi kommer att få med oss smärtstillande, och en liten gördel har vi redan köpt så att hon inte ska behöva ha tratt.

Anonym sa...

Tror att detta är ett mycket noga och väl genomtänkt beslut från din sida och hoppas att du känner en lättnad nu när väl har du bestämt dig.
Men föstår att du är nervös inför själva op, det skulle jag ha varit.
Håller en tumme och tänker på er på månd
Men med tanke på hur dåligt din lilla prinsessa mår vid och efter varje löp tycker jag att du gör helt rätt!

// Nica

http://lyckaetthundliv.blogg.se