måndag 6 september 2010

Felkommando.

Nu ska jag utöka mitt och förhoppningsvis hundarnas vokabulär med ett ord som betyder "Nej, det var inte det du skulle göra. Försök igen".
Det blir "ojoj" med vänlig röst - det är inte ett straff, bara en upplysning.
Nemi ska exempelvis nu lära sig att sitta och vänta vilket hon tycker är svårt (bara sitta still???), så när hon reser sig, eller lägger sig blir det "ojoj!" och varken klick eller godis. Idag har vi även tränat på att binda upp henne (det betyder att man knyter fast kopplet och går bort, först bara något steg, sedan allt längre. När hon är tyst och lugn - vilket hon var hela tiden - får hon ett klick och något gott...)
Det kommer nog att bli en del ojojande framöver för båda damerna, det är inte så lätt att träna hund...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Blir inte det nya kommandot ojoj svårare än att påminna - och upprepa - ursprungskommandot? Det låter väl abstrakt...

Unknown sa...

Idén är att inte upprepa ett "sitt" eller "ligg" - gör man det så kan hunden få för sig att det inte är så viktigt att lyssna, det kommer ju genast en ny chans. Med "ojoj" marker jag att tillfället att få lön (godis) är missat, vi avbryter, och gör sedan ett nytt försök

(På det sättet blir det aldrig: liggg.... liggg.... liggg.... LIGGG. Vi skulle ju inte acceptera att behöva påkalla en annan människas uppmärksamhet så många gånger, och jag vill inte hålla på och tjata på hundarna...)

Anonym sa...

OK, jag missförstod; trodde att "ojoj" skulle få hunden att inse sitt misstag och snabbt korrigera sitt beteende...
Ditt "ojoj" är helt enkelt det ljud/ den suck/det stön/ det väsande som undslipper en när hunden inte gör som man vill?

Unknown sa...

Nej, det är ett intresserat (det är ju jag som bär ansvaret för att hunden inte förstår) konstaterande att den här gången gick det inte som planerat. Det är ju jag som måste tänka om, men hunden ska bli nyfiken på vad som pågår (gör jag såhär kommer ingen belöning - konstigt. Får pröva på något annat sätt nösta gång).
Men framförallt ska hunden få reda på att det den gjorde inte var den arbetsuppgift som jag, arbetsgivaren, tänker betala för.

Lyckopiller sa...

Blir samtidigt lite hjärngympa eftersom hunden måste tänka ut själv varför den inte fick någon belöning.

Anonym sa...

Reflexion i stället för mekanisk lydnad? Det låter som ett mycket trevligt didaktiskt grepp (om jag nu fattat "ojoj" rätt)

Unknown sa...

Jo, jag vill ju att hunden ska vara så delaktig som möjligt, det är därför jag tycker att klicketräning är så kul - hunden måste själv räkna ut vad den ska göra, testa, och sedan utvärdera resultatet. Jag får en unik insyn i hur hunden tänker - därför är det kul när hunden gör som jag hade tänkt mig, men även intressant när hon inte gör det. Hon gör ju så gott hon kan (hon vill ha lönen), men jag har inte lyckats förklara vad uppgiften är (eller så har jag valt en för svår uppgift...).

Anonym sa...

Klickerträning låter lockande men jag lyckas inte organisera den med två hundar.
Hos oss förekommer förresten ett tredje alternativ: att hunden tar ett eget initiativ...