lördag 7 augusti 2010

Snart skaffar jag pepparspray

Tre gånger på morgonpromenaden försökte folk klappa Nemi medan jag hade henne i famnen (på väg upp/ner för den långa trappan till Observatorielunden). En hann inte riktigt (medelålders man), jag lyckades vända mig bort i tid, men Nemi började skälla. En puttade jag undan (närgången man i 25-årsåldern -NEJ DU FÅR INTE TA I MIN HUND), och den tredje högg Nemi efter (äldre dam som kom helt nära och plötsligt, inna jag hann reagera, försökte peta på Nemi med sitt stora pekfinger).
Detta börjar bli ett problem.

10 kommentarer:

Olga da Polga sa...

usch vad jobbigt! Varför gör människor så? Ett djur skulle aldrig tänka sig att peta på en annans unge kan jag tro ... ? Och Nemi visar ju tydligt att hon inte vill och du med ... hmm ... Men pepparspray skulle säkert hjälpa
;-) !!!

Katarina sa...

Ohyfsade, eller kanske snarare okunniga männskor! Det är jobbigt eftersom hundarna faktiskt blir påverkade.

Unknown sa...

Kanske en promenad t-shirt med röd text "KLAPPA INTE HUNDEN", eller "DO NOT TOUCH" eller foto av Nemi + text "Jag vill INTE bli klappad" eller "Ta inte i andras hundar utan att fråga" eller "LÅT VALPEN VARA I FRED"...
Morr...

Gudrun sa...

Hmmm, inser att Alfons har sina fördelar... Honom klappar inte folk utan att fråga. Men det är kanske för att de inte vill få dregel på sig ;-)

gunilla sa...

hej
ja detta är verkligen ett problem speciellt om man har en söt hund...min lille tibbevalp blev ständigt påhoppad...till slut sa jag: IDAG TRÄNAR VI PÅ ATT INTE HÄLSA ... o det fattde folk faktiskt...det var bra för då behövde jag inte bli sur o bertil fick lugnt vara ifred...förresten...tack för din blogg...jättekul att följa er
hälsn gunilla o bertil

Anonym sa...

Det är verkligen ett problem, för meningen är ju inte att Nemi ska bli folkskygg eller behöva freda sig genom ovänlighet.
Kanske du kunde avvärja närgångna med att "neutralt" upplysa dem om att Nemi har magsjuka (alternativt en obegriplig diagnos på latin) som smittar till människor?

ej hundägare sa...

Håller helt med om att det är fel att att bara ta för givet att hundar vill bli klappade på - lika fel som att låta sin hund kissa på brevlådor utanför hus... Läste på någons blogg att först när man satt upp skylten "Det är ofint att kissa på andras brevlådor" började ofoget avta...

desperat hemmafru sa...

Ja, det måste vara jättejobbigt. Tyvärr tror jag inte att folk i allmänhet menar något illa. De tycker bara att man har en underbart fin och söt hund. De människor som sträcker ut handen gör det nog mer i någon slags (missriktad) vänlighet. Inte tänker de heller på att det kanske är 20 personer innan som gjort samma sak...

Malena sa...

Hmm, Alfons klappar de inte på. Varför klappar de då på Ivar? Människor stoppar ner handen till honom utan att fråga..de är rätt irriterande när man står på tunnelbanan...

Pepparspray sa...

Skulle inte rekommendera det då pepparspray faktiskt är olagligt!