onsdag 28 april 2010

Skärpning!


Igår hämtade Lookie sin leksak när matte Gitten sa "Plocka upp", och släppte den i lådan ... Zelda försökte med att ställa sig i lådan, bita i den, och krafsa på den. Det där med att plocka upp saker går heller inget vidare - jag klickar så sent att hon tror att hon blir belönad för att släppa.... En liten ursäkt är att jag varit bortrest, men faktum är att vi inte tränat så mycket, och nu har vi kommit rejält efter. Så från och med idag ska träningsdagboken fram, och till nästa gång ska Zelda vara lika duktig som Lookie!
Bild: Låda, leksak, klicker och hund...

12 kommentarer:

Denise Hundkonsult sa...

Rätt attityd mina kära elever! ;) Bra med träningsdagboken, ring så hjälper jag om ni kör fast! Det samma gäller Lookie!

Britt Marie sa...

Jo det gäller att klicka rätt. Jag och Rudi har tränat det tricket också och ibland, men bara ibland, händer det att han spontant tar någon grej i förbifarten och lägger den i leksakslådan. Vi stämde av korvapporteringen igår kväll, den har vi inte tränat på veckor, men det gick galant.

Anonym sa...

Någonstans såg jag rådet att man ska lära sig klicka vid exakt rätt bråkdelssekund genom att öva på en stolpe. Varje bil eller människa som passerar stolpen ska klickas - så blir klickandet en reflex så småningom.
(Har inte provat tipset - klickern fungerar inte med två hundar...)

Denise Hundkonsult sa...

Till Anonym: Ja, det stämmer - det är rätt kul, andra grejer man kan öva finns också för att få in klicket rätt. Det bästa är ändå att gå en kurs! Nej, det funkar inte med klickerträning och två hundar som du säger, men å andra sidan ska ju hundarna ha separata promenader och aktiveringar varje dag ändå och då får man passa på att klicka :)

Lyckopiller sa...

Jag tycker oxå att deet är svårt att klicka i exakt rätt tidpunkt. Nu är våran klickerkurs slut för den här gången, så jag hoppas att jag nu inte blir "för lat" för att komma vidare. Vilket är lätt hänt när man ska träna på egen hand.

Anonym sa...

Till Cruellas sida (och alla andra som evt vill vara med). Kanske kan vi ha en klickerutmaning o välja ngt som ingen hund kan och sedan se vem som lyckas först?

Unknown sa...

Sista "Anonym" är jag- märkte inte att jag inte var inloggad ...

Denise Hundkonsult sa...

Jag och min hund Misty är gärna med ;)

Anonym sa...

Jag är helt ute när det gäller
klickning med min lila vilda flock, men dom hör på min röst när
det gäller att lyda en annars velig
matte.
När det gäller namn hade jag ett som fungerade utmärkt på att få
kontakt med en okoncentrerad valp-
unghund. Zamanta.
När man skulle få henne att lyssna
eller få stopp på något som hon
gjorde så sa jag lite väsande
ZzzzaaaaMANTA, med betoning på
manta.
Det blev tillräckligt långt för att
hon skulle hejda sig och titta på
mig och se mitt pekfinger i luften
eller en missnöjd min och ett NEJ
beroende på vad hon hade gjort.
Till vardags blev det Manta vid
vanlig inkallning.
Vad kul det här skall bli Åsa.

Anonym sa...

Till Denise Hundkonsult:
självklart är en kurs nödvändig men alla hinner inte få in klickandet i ryggmärgen under kursen. Som hemläxa kan man övningsklicka på t.ex. en stolpe för att kalibrera klicken.
Undrar hur många flerhundsägare som i praktiken tränar sina hundar separat varje dag? (Handen på hjärtat)
"Första anonym"

ej hundägare sa...

Denise, Men varför ska hundarna ha separata promenader?? Trodde flock var gällde med mänska som ledare. Att träna dem separat förstår jag (finns det träning-tävling-moment för två hundar parallellt)

Anonym sa...

Till ej hundägare:
känner en flerhundsägare som tävlar lydnad med sina sheltisar, hon tar alltid ut hela flocken på promenaderna. Och hon är framgångsrik i tävlingarna. Så jag undrar också varför det anses att man bör gå separata promenader?