måndag 26 april 2010

Nu är det officiellt!


När jag har frågat människor som har två hundar vilket de tror ger bästa livskvalitetn för en hund - att vara ensamhund eller att vara två - har de genomgående svarat, tveklöst, två!
Så nu letar jag efter en ny liten valp att utöka familjen med - det ska vara en till CC vilket jag tror blir roligast för båda, en tik, med päls, och en som är så pigg och fartfylld som möjligt - vill ha mer kaos i mitt liv!
I Bild: Kanske en helsvart? Den här lilla damen finns hos Tasselitens kennel...

23 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Åh vad spännande!!! Ska bli roligt att få följa ditt sökande och finnande. Själv är jag också sugen på en hund till. Problemet är att jag inte vet hur framtiden kommer att se ut. Blir väldigt dyrt om jag måste sätta två hundar på hunddagis när vi kommer tillbaka till Sverige. Men jag ser fram emot att skaffa mig argument fär två hundar genom ditt dokumenterande :-)

Unknown sa...

Jo, spännande är det - har varit i valet och kvalet - kanske låta Zelda bli mamma trots saknad tand (en del uppfödare tycker inte att den där lilla tanden spelar så stor roll...)
Eller hitta en valp hos en riktig uppfödare. Eller leta efter en omplaceringshund...
Jag har i alla fall valt bort alternativet att para Z och behålla en valp - hon skulle ju t.ex. kunna få en hel kull med bara nakenpojkar ... Dessutom finns det ingen brist på CC valpar, och då verkar det klokare att låta utbildade uppfödare sköta den detaljen ...

Denise Hundkonsult sa...

Jag kan bara säga: JA! Den valpen som kommer till dig och din familj är en lycklig valp! Kul Åsa!

Anonym sa...

Lycka till!
Du blir hoppeligen bönhörd när det gäller kaoset i ditt liv...

Britt Marie sa...

Oj! Grattis till det beslutet!Det klart att det kommer att bli hur bra som helst. Spännande och roligt! Nu får vi alla var med från början dessutom.

Anonym sa...

Hunden är ett flockdjur och trivs
med en kompis, i ditt fall en CC
till, då dom är mycket rasbundna.
Du som älskar djur skulle behålla
hela kullen, nej skämt åsido det där med P2:an, ingen uppfödare bryr
sig om det om hunden för övrigt är
en sund och bra tid av bra linjer.
Det som inte behövs för att överleva tillbakabildas till slut.
Se på en fiskart som blev instängda
i grottor, det dröjde inte många
år förrän dom blev blinda, men
tränade upp andra sinnen för att
överleva. Jag har sett sådana i
akvarier och dom klarade sig alldeles utmärkt.
Vad roligt det skall bli, heja Åsa
och välkommen in i vår tokiga
hundvärld på tiktigt.
Om några år kanske du tycker att
alla goda ting är tre, du har ju
tre pojkar!!!!!!

ej hundägare sa...

Zelda och Zofi var min första tanke... Lycka till med letandet!

Anna sa...

Håller med! Vi har två stycken hundar vi också och det är det bästa vi har gjort, att skaffa den andre. Om du vill kan du läsa mer på www.nisseochlaban.zoomin.se

Hälsningar Anna

Unknown sa...

Ja, namnförslag tas tacksamt emot!
Och kul att kommentarerna än så länge varit positiva...

Freja sa...

Åh vad roligt, det är min dröm att skaffa en till. Jag vill så gärna ha en airedaleterrier men jag vet inte hur mycket kaos jag vågar skapa i mitt liv. GRATTIS

Anonym sa...

Namn på hundarna!
När det kommer okända människor hem
till mig frågar dom nästan alltid,
hur kan du känna skillnad på dom?
Chihuahuor får ju ha vilken färg som helst och två hårlag, så ingen
av mina är lika den andra.
Sedan kommer nästa fråga, men du har väl inte namn på alla.
Det är bara att samla ihop hela
högen och ropa på en och en och då
ser dom ut som fågelholkar i ansik-
terna, precis som man har trollat.
Det gäller bara att namnen låter
olika i betoningen. Det är bara
den hunden som man ropar på som
skall reagera, men får prova sig
fram det brukar ge sig när man har
haft hunden hemma ett tag. En gammal uppfödare ropade in sina valpar med VALPARNA VALPARNA
VALPARNA och med risk att grannarna
trodde att man var lite knäpp så
fick man fortsätta att ropa på
VALPARNA istället för VALPEN för
det blev en helt annan betoning.
Du kommer att få ett underbart
kaos Åsa,

Katarina sa...

Jag är i samma situation som du! Vår cocker fyllde två år i fredags jag har fundeerat på om jag skall låta para henne. Efter moget övervägande har jag kommit fram till att det är bäst att överlåta avel på proffsen - jag hade haft svårt att sälja valparna - och nu har vi bestämt att det är dags att köpa en lillasyster. Tror definitivt på att hundar mår bra av att vara två!

Lyckopiller sa...

åh vad roligt. Hoppas du hittar en valp som skapar mycket kaos ;)). Ja Ella har ett vackert sätt att röra sig på. Jag njuter av att studera henne när hon springer lös!!!Ska bli så roligt att följa ditt letande och skaffande av en till familjemedlem och jag tror inte du kommer att ångra dig!!!

Fia sa...

Åh, nu som först...du har väntat länge ;)
Hoppas du snart hittar din drömhund.

Olga da Polga sa...

hihiii vad roligt! Grattis till beslutet! Ett liv med flera hundar är härligt. Zelda och lilla Zäta kommer bjuda in dig till en större värld ...

Unknown sa...

Det blir min drömhund nr 2 - på många sätt är Zelda drömhunden: totalt pålitlig i umgänget med barn i alla åldrar. Vilar/sover snällt på anvisad plats hos frissan, på banken, på restaurang. Deltar entusiastiskt i klickerträning, agilitykurser och annat jag hittar på. Plus att hon är - i mina ögon - vacker som en skulptur fast roligare eftersom hon är i ständig rörelse...

Arlo sa...

Rozina, Rozita eller Ruzzin ska hon heta tycker Rudi som tycker att alla ska heta något på R!

ej hundägare sa...

Rudi, Ruzzin är ju ett jättefint namn på en "pojkflicka" full av bus och energi!

Undran: Kan en puff få samma "fläckfärg" som typ Rudi?

Rudi sa...

...eller Gloria....det är också fint på en tjej...

Noushin sa...

Jag har precis skaffat min tredje hund för att få lite mer fart här hemma! Det är en liten puffkille som jag hoppas blir en fin kompis till min outtröttbara nakenkille. Hittills har en tredje hund varit det bästa jag har gjort någonsin!!!

Unknown sa...

Hjälp... en tredje...
Fast jag har hört många föräldrar säga detsamma om det tredje barnet (satt det är det bästa beslut de någonsin fattat) och det kan jag i alla fall instämma i...
(Har tre vuxna söner...)

Anna sa...

Kul! När jag bara hade en "kines" så funderade jag inte så mycket på om Hilda hade velat ha en kompis, vi hade ju varandra och hon följde med mig överallt. Det var först när Lucky flyttade in ett år senare som jag verkligen såg hur mycket hon uppskattade en liten kompis, hur mycket glädje de hade av varandra så i efterhand var det bara att konstatera - att skaffa hund nr.2 var bland det bästa jag gjort :)
Nu har jag ju en "flock" på 4 kineser, känns för mig ganska lagomt, och de håller ihop i vått och torrt. Ligger alltid och myser i en "kineshög" ovanpå sängen,drar kinesrace så mattorna lägger sig i högar utmed väggarna osv. ;)

Hoppas du hittar din lilla PP tik, hon väntar säkert på dig där ute nånstans när tiden är inne :)

Becca & Olga sa...

Åh så kul med en till liten!! Spännande!